Under senaste tiden har Socialdemokraterna ägnat sig åt att granska vårt förslag till budget för Norrköpings kommun 2020–2023. Det är givetvis rimligt att vi läser varandras förslag och har åsikter om dessa. Men bakom den dimridå som S nu skapar genom att bara fokusera på vår budget döljer sig en stor ekonomisk kommunkris som de själva har orsakat under mer än två decennier.
Det här är fakta:
1/ S föreslår en generell besparing på alla kommunens verksamheter på 2,5 procent för 2020 och varje år fram till 2023. Den handlar om att osthyvla bort 10 procent under fyra år för närmare en miljard. Undersköterskor, lärare, elevassistenter och fritidspedagoger är stora grupper som kommer att drabbas.
Vi stödjer inte denna metodik och vi tror inte att S är kapabla att genomföra en sådan generell besparing. I år gav (S) exempelvis samtliga nämnder i uppdrag att minska sina kostnader med en procent som förberedelse för ett kärvt ekonomiskt läge 2020. Ingen nämnd kan dock i dagsläget uppvisa att de minskat kostnader med en procent.
2/ I elfte timman har den styrande Kvartetten (S, C, L och KD) meddelat att de helt stryker angelägna planer på kollektivtrafik och vägar. Det handlar bland annat om förlängningen av Söderleden kopplat till Ståthögaleden som ska förhindra en total trafikkollaps när staden växer intill Hamnbron med Inre hamnen. Ett projekt som sträcker sig 5–10 år fram i tiden från idag och som också är kopplat till byggandet av Ostlänken.
Projektets ekonomiska påverkan på nuvarande planperiod är begränsad i jämförelse med de långsiktiga negativa konsekvenser som uppstår när Stjernkvist (S) stoppar utbyggnaden. Det här är inte ett seriöst agerande varken mot investerare eller som regional- och national part när projektet också påverkar grannkommuner och hela regionen.
3/ Alla ekonomiska prognoser de senaste åren har visat på nödvändigheten av att minska kommunens kostnader. Trots alla signaler går flera nämnder in i 2020 med stora underskott. Mest anmärkningsvärt är att vård- och omsorgsnämnden har ett totalt sparbeting på 150 miljoner 2020. Hälften av underskottet beror på politisk oförmåga att hålla budget i olika verksamheter under många år.
Jag inser att vi får förhålla oss till de förutsättningar som skapats under många år av S-styre. Det är dock viktigt för mig att påvisa lösningar som kan bryta gamla mönster och göra kommunens ekonomistyrning mer tydlig och långsiktig. Därför redovisar vi vad alla kan förvänta sig om vi skulle styra Norrköping.
Vi avsätter exempelvis inga pengar till vägledningscentrum, vi drar ned antalet tjänster på kommunikationsavdelningen och personalavdelningen, den kommunägda bolagskoncernen får klara sina kostnader själv och de som idag besöker Mirumbiblioteket får istället använda stadsbiblioteket.
I gengäld föreslår vi att till exempel fortsatt avsättning av resurser för att klara de stora infrastrukturprojekten inklusive Ostlänken, något högre lärarlöner och ingen osthyvel som riskerar att sänka kvalitén ytterligare i exempelvis äldreomsorgen.
Jag tror på att vara ärlig – att inte dölja besparingar som man ändå vet kommer behöva genomföras. Jag tror på att våga vara obekväm och tala om vad man vill ta bort till förmån för annat. Jag inser att våra besparingsförslag inte faller alla i smak men jag hoppas att vårt förhållningssätt, på sikt, ska inge förtroende och bidra till färre negativa överraskningar i kommunens verksamheter och för alla kommuninvånare.
Sophia Jarl (M), oppositionsråd Norrköpings kommun