Jag har sett stora industrier såsom Philips, Good Year, Erikson och F 13 med mera försvunnit från Norrköping men inte ersatts av nya, i dagarna informerades om att ytterligare företag flyttar från Norrköping.
Förutsättningen för att företag skall vilja etablera sig är att det finns ett bra företagarklimat på orten. Centralt läge, en bra infrastruktur, såsom vägar, hamn, järnväg, och flygplats.
Allt detta har vi i Norrköping, men har tydligen inte marknadsförts de senaste 20 åren. Min förhoppning är att det nya styret tar tag i allt detta trots den svåra tid vi nu har framför oss.
Till att börja med vill jag be medlemmar i Vänsterpartiet att sluta sända insändare om att lägga ner flygplatsen för att bygga bostäder där. Vi har ju redan lagt ner en flygplats d.v.s. F 13, räcker inte det? Det bidrar inte att förbättra företagarklimatet i Norrköping. Jag är övertygad om att de pengar som är Norrköpings kommuns bidrag till flygplatsen kommer tillbaka med råge med de synergieffekter som en flygplats bidrar med.
Man får inte nyetableringar genom att skära ned och backa, det får man genom kreativitet och framtidstro och ”gasa” är det som gäller, samt att anställa rätt folk med rätt kompetens för det jobb som de skall utföra.
I Sverige består 99 % av små och medelstora företag (källa: Östsvenska Handelskammaren)
Många av medlemmarna i Norrköpings Automobil & Flygklubb är utbildade privatpiloter vid klubbens flygskola och använder klubbens flygplan för sina affärsresor i en omfattning som få känner till.
Klubbens flygplan och piloter används även för brandflyg, sjöbevakning och utbildning av piloter till FFK (Friviliga flygkåren) och ambulansflyg opererar från flygplatsen, och är ett stort samhällsvärde. Med tanke på världsläget så är det fler flygplatser som skall till i framtiden.
Att det bara inte är charterflyg, reguljärt flyg och affärsflyg som använder flygplatsen kan var bra att veta i den fortsatta debatten om flygplatsen.