Låt Kungsängen bli ett nytt logistikområde

Om Kungsängens flygplats läggs ned, sparas många skattemiljoner som kan användas till annat, skriver Bengt Gustavsson och föreslår att området omvandlas till ett nytt logistikområde.

Start och- landningsbanan blir till ett stråk genom området med personbilstrafik, gång, cykel- och kollektivtrafik österut mot Djurön. På ömse sidor byggs logistikbyggnader med mera.

Start och- landningsbanan blir till ett stråk genom området med personbilstrafik, gång, cykel- och kollektivtrafik österut mot Djurön. På ömse sidor byggs logistikbyggnader med mera.

Foto: Planteamet i Norrköping AB

Debatt2020-02-05 05:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Kungsängens framtid handlar inte bara om flyg. Hur nyttjar vi bäst våra markområden? Det är ett helhetsgrepp, även regionalt i flygplatsfrågan, man måste hantera.  

Regionen har inom 10 mils avstånd 5 flygplatser. Tre med stora flygaktiviteter. En med några turistavgångar (Kungsängen) samt nedlagda Bråvalla. Det känns inte som effektivt markutnyttjande. Linköpings flygplatser och Skavsta kommer alltid vara kvar. 

För att behålla Kungsängen, behövs miljoner av skattepengar per år. Läggs flyget ned så finns Linköping och Skavsta i stället. Dessutom, utbyggd järnväg förkortar tiden till Arlanda. Om Kungsängen läggs ned, sparas många skattemiljoner som kan användas till annat. 

Hade det funnits en framtid för flygplatsen skulle inte staten lämnat platsen till kommunens åtagande. Enligt debattinlägg måste flygplatsen vara kvar för att slippa en ny miljöprövning! Platsen är alltså inte lämplig som flygplats. 

Gör Kungsängen till ett logistikområde. Låt företag blomstra här med 1 000-tals arbetstillfällen.  Det ger inkomster i stället för utgifter för kommunen. Se en helhet för regionen och staden. Lägg ned pågående planering i Klinga och Kvillingeslätten som logistikområde. Satsa på Kungsängen. Klinga är bättre som framtida bostadsområde. 

Bygg Norrleden (Söderleden-Händelö-Herstaberg). Norrköpings funktion för godstransporter kommer att förbättras avsevärt genom att vägarna E4, E22, 51 och 55 får, via Norrleden, direkt förbindelse med hamn, befintliga terminaler och Kungsängens logistikområde. 

Trafiken, som idag går igenom Norrköping, passerar på Norrleden utanför staden. Norrleden medför trafik och- miljöförbättringar i centrala Norrköping. Leden kombineras även med godståg till Kungsängen.

Flyget är begränsande för byggande i staden. 1 000-tals lägenheter har inte kunnat byggas. Pågående planering hindras på gruns av flyget. Nu kan det åtgärdas om flygplatsen läggs ned, med massor av nya bostäder i staden. Mellan Kungsängen och Lindö vidare österut, kan bostäder byggas ut mot Bråvikens golfbana. Dagsbergs skola, Ljunga får nu en utveckling som flyget hindrat.

Start och- landningsbanan blir till ett stråk genom området med personbilstrafik, gång, cykel- och kollektivtrafik österut mot Djurön. Alléer och grönska är bärande inslag i området. På ömse sidor byggs logistikbyggnader mm, med lastbilsangöring från genomgående gator, skilt från kollektivtrafik, gång, cykel- samt personbilstrafik. 

I området tillkommer en järnväg via Norrleden med en effektiv hantering av gods mellan lastbil och tåg. Kungsängens område rymmer byggnadsytor motsvarande minst 25 Stadium-lager som jämförelse. Se skiss. Klingaområdet och Kvillingeslätten behövs därför inte som logistikområde.  

Nuvarande terminalområde kan utvecklas till ett kontorsområde med en helikopterbas vid nuvarande hangarer. Flygklubben bör vara kvar. Motorstadion kan flyttas till Himmelstalunds västra del och platsen ersättas med bostäder. Koloniträdgårdsområdet kan utvecklas. 

Sammantaget, lägg ned Kungsängen som flygplats till förmån för ett logistikcentrum, utveckling av bostäder i närområdet och en Norrled!

Bengt Gustavsson, Planteamet i Norrköping AB