Man står med en fot på fotplattan och sparkar sig fram med den andra. Det borde alltså inte finnas något som heter elsparkcykel.
Nu har vi dock fått en hel hög elsparkcyklar i vår kommun, och i många andra kommuner runt om i Sverige, och vi tampas alla med samma problem. När man har kört färdigt ställer man ifrån sig sin sparkcykel där man är. Inte på en uppställningsplats.
Så hur ser regelverket egentligen ut? För elsparkcykel gäller att den inte får gå fortare ån 20 km/tim. Den får INTE köras på trottoarer och den måste köras på cykelbana när sådan finns. Samma regler som för vanlig cykel alltså.
Man får inte vara två på en elsparkcykel, vilket uppenbarligen har missats i informationen, då man titt som tätt ser dessa fordon med två personer på.
I Köpenhamn har man nu slutat ha uppställningsplatser på kommunal mark. Det betyder att företagen som hyr ut dessa maskiner måste vända sig till andra uthyrare och betala vad de vill ha eller ha egen mark. De har också infört mycket dyra böter om en sparkcykel påträffas på kommunal mark eller på annat sätt är felparkerad, och det är uthyrningsföretaget som betalar.
Från årsskiftet kommer det dessutom att vara hjälmtvång för att få köra dem. De här åtgärderna är INTE förbud eller pekpinnar. De är bara regleringar för användandet. Vi skulle behöva liknande regleringar lite varstans.
För tydlighetens skull. JAG VILL INTE FÖRBJUDA ELSPARKCYKLAR. Men de kan inte förpesta tillvaron för de människor som på grund av dålig eller obefintlig syn, eller rörelseförmåga, inte kan ta sig fram i sin stad för att det ligger elsparkcyklar i deras väg. Det funkar inte.
Om du har köpt en egen elsparkcykel är det bara att köra vidare, under förutsättning att du följer de regler som gäller i trafiken. Du får inte köra fortare än 20 km/h, du får inte köra på trottoarer, du ska köra på cykelbana om det finns, och du måste ha hjälm. Lätt som en plätt.
Jag tänker att om Köpenhamn kan, så kan väl Norrköping.