Journalistiken utvidgas och expanderar av konkurrens

I en krönika i NT den 4 oktober skriver Stefan Olsson om lokala tidningars unika värde. Jag håller med Olsson om att lokaljournalistiken är omistlig.

Anne Lagercrantz, divisionschef för nyheter och sport i

på SVT.

Anne Lagercrantz, divisionschef för nyheter och sport i på SVT.

Foto: Jessica Gow/Eva Edsjö

Debatt2021-10-06 07:50
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Replik

"Stefan Olsson: Public service ett hot mot den mediala mångfalden" NT 4/10

Utan den skulle granskningen av lokala makthavare och rapporteringen av angelägna lokala ämnen försvinna.

Men den bild som Stefan Olsson ger av utmaningarna för kommersiella medier behöver kompletteras på en rad punkter. Jag för många samtal med chefer på kommersiella mediehus. Vi har en dialog om hur vi kan verka för en stark lokal journalistik. Jag menar att journalistiken utvidgas och expanderar av konkurrens. Starka kommersiella mediehus och ett starkt public service gynnar både journalistiken och mediekonsumenterna, det visar forskning

SVT genomför just nu en storsatsning på lokal journalistik och ökar antalet reportrar över hela landet. Från början av 2015 till år 2023 ökar vi antalet redaktioner från 27 till minst 50. I public services nyhetsutbud kan det lokala kopplas till det nationella och internationella. Den lokala SVT-journalistiken har ett stort värde för den lokala publiken men den kanske också syns på svt.se och i Morgonstudion, Rapport och Sportnytt. Att det som händer i Motala kan bli känt för en Piteåbo betyder något för oss som bor i Sverige. 

Det är inte korrekt att SVT:s och Sveriges Radios produkt är exakt lika som den lokala tidningens. Public services fördel är det jag beskriver ovan medan den lokala tidningen har ett än större nät av lokalreportrar och tillför också värde för läsaren utöver nyhetssidorna. 

I sin text berör Stefan Olsson inte med ett ord att de stora globala techjättarna som Google, Facebook och Youtube har åderlåtit de svenska mediernas reklamintäkter. Det måste dock ingå i en analys av medieekonomin.

SVT:s online-nyheter publicerar texter, grafik och en stor andel video. Vi ger en bred bild av Sverige och världen och undersökningar visar att vi är den högst värderade nyhetstjänsten bland unga, svårfångade, nyhetskonsumenter. I en överenskommelse med kommersiella mediehus finns angivet hur vi citerar och länkar till varandras nyheter. Överenskommelsen bygger på stor generositet, vi vill ömsesidigt lyfta god journalistik, oavsett avsändare.

Jag är fast övertygad om att public service och kommersiella medier gynnar varandra i stimulerande jakt på de bästa nyheterna.