För 50 år sen gjordes Eksundsvägen/Trostadvägen om till Enskild väg men den var så viktig så kommunens dåvarande gatukontor stred för att vägen skulle förbli allmän. Då de misslyckades så valde gatukontoret att fortsätta att väghålla vägen.
Det var några fler vägar som kommunen fortsatte att väghålla så som ute i Öbonäs, Braviksvägen, Alsätersvägen och även ute på Vikbolandet m.fl. Alla dessa vägar är större tillfartsvägar/genomfartsvägar och där det finns samhällen finns redan befintliga vägföreningar. Dessa vägar vill kommunen också förrätta och släppa sitt väghållaransvar.
I beslut från 1974 har Norrköpings kommunledning tillsammans med gatukontoret beslutat att fortsätta att väghålla vägen/ vägarna vilket de Defacto gjort i nu över 50 år.
Nu vill kommunen att allt ska bli rätt. De vill göra en vägförening av Eksundsvägen/Trostadvägen som är en 6 km lång tillfarts/genomfartsväg.
En väg som går till flera samhällskritiska anläggningar av riksintresse.
En väg som används av många fler än vi som bor i området.
Kommunen har själva köpt upp två av de stora gårdarna utmed vägen för att kunna exploatera marken. De hyr idag ut till verksamheter med tung trafik så vid bildandet av en vägsamfällighet kommer de få flera andelar med betalningsansvar.
De vill att lekmän ska ta hand om broarna över E4 även om Trafikverket ställer sig ifrågasättande till det.
Ur näringslivsperspektiv tar man inte så mycket hänsyn till befintliga företag i området.
Ostlänken ska bygga evakueringstunnel i området vilket kommer medföra hög belastning på vägen.
Idag upphandlar och köper kommunen in totalentreprenad för att sköta vägen. De kan pressa priserna då de köper in stora kvantiteter och prissättningens maxtak ligger en bra bit under det vi som liten samfällighet kan köpa dessa tjänster för.
Kommunen har vid ett tidigare tillfälle velat skapa en Vägsamfällighet på samma sträcka som sedan drogs tillbaka 1997 av chefen på Mark- och exploateringskontoret. Antagligen för att man ska kunna exploatera i området.
Tidigare har det varit planerat för pendeltågsstation i Eksund. I nya översiktsplanen står området vilande i avvaktan på en fördjupad planering säkert kopplad till ostlänken mm.
Så Norrköpings kommun, politiker, nämnder och tjänstemän. Vi önskar att ni gör en helhetsanalys innan ni går ner på detaljnivå.
Det behöver göras en riskanalys enligt civilförsvarsplanen då det finns samhällskritiska anläggningar av riksintresse i området.
Sophia Jarl pratar om rättviseperspektiv men var finns rättvisan när kommunen ska ta över befintliga vägföreningar i vissa områden och andra får flera vägföreningar?
Om det blir en liten vägsamfällighet kommer väghållningskostnaderna bli dyrare vilket kommer drabba Norrköpings kommun som kommer ha flera andelar i en kommande vägsamfällighet utmed Eksundsvägen/Trostadvägen.
Dessutom finns det nog ingen privatperson boende i området som vill sitta i en styrelse med det ansvar det innebär att väghålla en väg som denna.
Då får väl kommunens tjänstemän ta plats i styrelsen om det blir en ny vägförening.
Så i slutet kan det komma att kosta mer Norrköpings kommun om man väljer att göra vägen till en samfällighet.
Björn Olsson, Viudden
Rickard Olsson, Eksund