Grundlöst om Nordic International School Norrköping

Lärarna på Nordic International School tar fram rödpennan för att rätta Ove Klinthäll som kritiserat skolan i en tidigare debattartikel.

En attack mot en specifik och namngiven friskola och rektor med generell och illa underbyggd kritik är i sig ett slag under bältet. Men när det gäller just vår skola är artikeln även ett slag i luften, skriver lärare vid Nordic International School i Norrköping i en replik till Ove Klinthäll.

En attack mot en specifik och namngiven friskola och rektor med generell och illa underbyggd kritik är i sig ett slag under bältet. Men när det gäller just vår skola är artikeln även ett slag i luften, skriver lärare vid Nordic International School i Norrköping i en replik till Ove Klinthäll.

Foto: Thomas Möller

Debatt2024-06-03 06:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Replik

"Samhället far illa av den stora ojämlikheten mellan skolor" NT 28/5

I artikeln ”Samhället far illa av den stora ojämlikheten mellan skolor” går pensionerade läraren Ove Klinthäll till attack mot Nordic International School i Norrköping. Han påstår att vi bidrar till segregation, väljer våra elever, ger glädjebetyg, med mera. Då den bild Ove Klinthäll presenterar bygger på felaktigt underlag har vi lärare vid skolan plockat fram våra välanvända rödpennor för en replik.

Premissen i artikeln är att skolan genom att välja elever och locka barn till högutbildade och välbärgade bidrar till segregation och gräddfil för våra egna elever.  Först av allt vill vi korrigera påståendet att ”friskolor väljer sina elever medan de kommunala tar emot alla”. Inga svenska skolor får välja elever. 

Vi ska ta emot alla som söker om det finns plats. Om inte är det först till kvarn som gäller. Vilka är det så som söker sig till NIS Norrköping? Använder vi siten Skolstat ser vi att vår skola 2022 hade 56,8 procent barn till högutbildade medan siffran för Norrköpings kommun var 57,7 och för riket 62,4. 

Så hur ser det ut med andelen utrikesfödda? 2022 hade vi 67,9 procent medan snittet i kommunen var 30,1 och i riket 28,7.

Tvärtemot Klinthälls påstående har vi alltså färre barn till högutbildade än både kommun- och rikssnittet, och vi har mer än dubbelt så många utlandsfödda elever som Norrköpings kommun och rikssnittet.

En attack mot en specifik och namngiven friskola och rektor med generell och illa underbyggd kritik är i sig ett slag under bältet. Men när det gäller just vår skola är artikeln även ett slag i luften. Vi har elever och lärare från alla världens hörn, från alla samhällsklasser, med alla religioner, sexuella orienteringar och vi får det att fungera. 

Inte bara det – vi får det att fungera väl. Kristna, ateister, buddhister, muslimer och judar i samma klass. Elever från Ryssland och elever från Ukraina på samma skola.  På hur många skolor förekommer det? Vår övertygelse är att just den blandningen gör oss mer toleranta, mer medvetna om våra olikheter och om vår rätt att vara olika. 

Vi är stolta över våra höga meritvärden, men ännu mer stolta är vi över utvecklingen hos våra elever, över att så många överträffar både våra och sina egna förväntningar. Detta trots att flera elever har kort tid i landet och trots hem där studietradition ibland saknas.

Så Ove Klinthäll, vår skola är inte roten till de problem du beskriver. Tvärtom är vår skola en del av lösningen. En skola där alla samhällsskikt blandas och samsas, en skola där kunskapsutvecklingen och resultaten är goda. Som vi säger inom Nordic International School: ”Work hard, be kind!”