Förskolan arbetar i storarbetslag

Förskolan har gjort om sin organisation för att kunna ta emot nya barn på bästa möjliga sätt, skriver Caroline Strid, verksamhetschef och Jessica Rask, tf rektor.

Norrköping ligger något lägre än rikssnittet när det gäller antal inskrivna barn per avdelning, framhåller debattörerna.

Norrköping ligger något lägre än rikssnittet när det gäller antal inskrivna barn per avdelning, framhåller debattörerna.

Foto: Tomas Oneborg/SvD/TT

Debatt2019-11-19 05:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Svar på "Barngruppen blir större – inte mindre", 14/11.

Bakgrunden till den omorganisation som gjordes av förskolorna i Klockaretorpet under våren 2019 var att flera av förskolorna i området stod med tomma platser. Den befolkningsprognos som gjorts för området har visat på en minskning av barn i åldrarna 1–5 år. Området är dock under stor expansion och det är därför svårt att förutse antal barn utifrån beräknad inflyttning. 

Under våren har vi sett ett ökat söktryck till Förskolan Borgen, vilket är glädjande. Utvecklingen av Klockaretorpet samt den stora andelen yngre barn har inneburit att förskolan gjort om sin organisation för att kunna ta emot nya barn på bästa möjliga sätt.

Förskolan Borgen arbetar liksom flera andra förskolor i kommunen i storarbetslag. På Förskolan Borgen kallas storarbetslagen för Drakvingen, Fågelvingen och Fjärilsvingen och dessa arbetslag består av två avdelningar vardera. Pedagogerna som arbetar i arbetslaget samarbetar och rör sig mellan de båda avdelningarna.

Förskolan beräknas under våren ha cirka 108 barn uppdelade på 6 avdelningar som samarbetar i dessa tre storarbetslag. Just nu är det 17 barn per avdelning men detta kommer att utökas till cirka 20–22 barn per avdelning på Drakvingen, cirka 18 barn per avdelning på Fågelvingen och cirka 16 barn per avdelning på Fjärilsvingen.

I snitt är det 14,4 barn per avdelning i Norrköpings kommun enligt statistik från Skolverket 2018. För riket är den siffran 15,4. Norrköping ligger alltså något lägre när det gäller antal inskrivna barn per avdelning.

Enligt läroplanen för förskolan (Lpfö 18) ska alla barn ges möjlighet att delta utifrån sina egna förutsättningar och sin förmåga. Vi arbetar för att skapa trygghet och att ta vara på barnens egna erfarenheter, behov och intressen. Det gör vi genom att i större utsträckning arbeta i mindre grupper i storarbetslagen. På så vis ges möjlighet till både större och mindre sammanhang inom ramen för verksamhetens mål.

Nyligen genomförde förskolan ett föräldramöte där organisationen presenterades. I arbetet med att utveckla verksamheten är dialogen med föräldrar och barn viktig, därför arbetar vi för att regelbundet genomföra föräldramöten, utvecklingssamtal och andra dialogtillfällen.

Caroline Strid, verksamhetschef, Norrköpings kommun
Jessica Rask, tf rektor Förskolan Borgen, Norrköpings kommun