Fantastiska och viktiga Estetiska programmet

Estetiska programmet är ett av gymnasieskolans sex högskoleförberedande program och det enda som ger eleverna både ett konstnärligt och ett vetenskapligt förhållningssätt i så väl kunskaper och färdigheter som analytisk förmåga.

Förmågan till kreativt tänkande är något som behövs på universitet och högskola, på arbetsplatser och i vardagen, skriver Maria Fagerberg och Cia Lilja Larsson.

Förmågan till kreativt tänkande är något som behövs på universitet och högskola, på arbetsplatser och i vardagen, skriver Maria Fagerberg och Cia Lilja Larsson.

Foto: Pontus Lundahl/TT

Debatt2022-04-28 21:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Estetik kan, enligt programmets examensmål, förstås som ”specifika konstformer likaväl som en del av kulturen, definierad som formerna för kommunikation, samexistens och gemensam förståelse mellan människor”. ”Estetisk” handlar alltså om konstnärliga uttryck, kultur, mellanmänsklig förståelse och interaktion, men framför allt om kreativitet.

Kreativitet används i konstnärligt skapande, men är också avgörande för problemlösning i allmänhet, för att komma på nya tankar, idéer och perspektiv, inom forskning, politik, ekonomi, teknik, affärsliv, vård och pedagogik. Kreativitet bygger på kunskaper inom ett område, insikt i olika metoder för nytänkande och genomförande samt inre motivation. 

I en kreativ process skapas idéer som genomförs, bearbetas och leder fram till olika resultat. Det kan vara en föreställning, en film, en utställning, en novellsamling, men också en forskningsteori, en teknisk uppfinning, en affärsidé, en lösning på en pedagogisk utmaning.

Kreativiteten är även viktig för vår personliga utveckling, för att kunna lära sig nya saker, se på sig själv på nya sätt. Det är nödvändigt för att kunna se, tolka, förstå och gestalta vårt förflutna, nutiden och framtiden.

När det gäller unga människors val inför framtiden har EU tagit fram nyckelkompetenser som är centrala för anställningsbarhet på den nuvarande och framtida arbetsmarknaden. Tre av dessa kan direkt kopplas till förmågor och färdigheter som elever på Estetiska programmet arbetar med dagligen:   

digital kompetens - förmågan att använda teknik för att stödja kritiskt tänkande, kreativitet och innovation 

entreprenörskap - färdigheter i att utveckla och genomföra olika projekt, förmåga att identifiera personliga styrkor och svagheter, förmåga att bedöma konsekvenser samt våga ta risker när tillfällen uppstår

kulturellt uttryck - förmåga att realisera och ta tillvara möjligheter i kulturella aktiviteter  

Alla elever som går Estetiska programmet blir inte konstnärer, skådespelare, musiker, fotografer eller dansare. Däremot blir de kreativa personer som lär sig pröva idéer, använda olika uttryck och perspektiv, genomföra, utvärdera och vidareutveckla. De lär sig samarbeta och samverka, att se varje persons betydelse i en produktion, att hitta lösningar och tänka om.

Förmågan till kreativt tänkande är något som behövs på universitet och högskola, på arbetsplatser och i vardagen. I en värld full av utmaningar behövs den också för att bättre kunna orientera sig, se mönster och förstå sammanhang.

Ord, bild, musik, teater, dans och andra konstformer är uttryck för människans tankar, känslor, föreställningar och villkor – de speglar utveckling, förhållanden och drömmar. 

Estetiska programmet ger träning i estetiska hantverk och uttryck, men framför allt ger det den enskilda eleven såväl ett vetenskapligt perspektiv som ett kreativt och estetiskt. Nyfikenhet, kommunikation och samspel är centralt i den processen. 

Detta gör det Estetiska programmet, som ibland känns sorgligt bortglömt och missförstått, till både ett fantastiskt och viktigt program. Både för den som vill bli bättre på ett instrument, på att spela teater, på att måla eller fotografera, och för den som helt enkelt vill bli en mer kreativ, nyfiken och utanför-boxen-tänkande människa.