Elevernas nivå i svenska avgörande på gymnasiet

I rapporten ”Öppna jämförelser” om gymnasiernas resultat, som just presenterats, kan man läsa att gymnasieeleverna i Norrköping resultat sjunker, framförallt på de högskoleförberedande programmen.

Svenskan är nyckeln till högre utbildning, arbete och en möjlighet till rika livsval, skriver Gunilla Hellberg (SD).

Svenskan är nyckeln till högre utbildning, arbete och en möjlighet till rika livsval, skriver Gunilla Hellberg (SD).

Foto: Jessica Gow/TT

Debatt2021-04-02 16:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Apropå

”Gymnasieresultaten går ner: Vi behöver bryta trenden” NT 26/3

Verksamhetschef Jonas Eriksson, på Utbildningskontoret säger att trenden måste brytas och att ökade resurser i svenska som andra språk redan har satts in. 

Den enskilt största anledningen till att många gymnasieelever idag misslyckas med sina studier är alltså att de kommit in på en utbildning utan att ha de kunskaper i svenska som de behöver. På gymnasienivå är kraven på goda kunskaper i svenska höga för att kunna läsa och förstå läromedlens och undervisningens innehåll. Att eleverna inte behärskar svenska språket till fullo är därför ett stort problem. Att de dessutom antas på högskoleförberedande kurser är, enligt mig, ett svek som skapar skolmisslyckanden. 

De elever på svenska gymnasier som går på högskoleförberedande program, och  fortfarande läser svenska som andra språk får inte samma förutsättningar att lyckas som de helt svensktalande eleverna. 

I kursplanen för svenska som andraspråk två som ämne står det att ”Ämnet bidrar till att eleverna stärker sin flerspråkighet och tillit till sin egen språkförmåga, samtidigt som de får en ökad respekt för andras språk och andras sätt att uttrycka sig” 

Okej, allt är kanske välment i teorin, men det slår så fel i verkligheten. På gymnasienivå bör elevernas nivå på svenska språket vara det avgörande, inte deras flerspråkighet. 

Svenskan är nyckeln till högre utbildning, arbete och en möjlighet till rika livsval. Varför ser vi inte till att förklara detta för eleverna tidigt i livet och ge dem möjligheter till att bli riktigt bra på svenska? På så sätt skulle alla få samma livschanser och vi kunde bryta den segregation och utanförskap och orättvisa som brister i svenskan skapar.