Byggbar mark

Vy över Kungsängen.
Om flygplatsen las ned skulle Norrköping få mycket byggbar mark.

Vy över Kungsängen. Om flygplatsen las ned skulle Norrköping få mycket byggbar mark.

Foto: Anders Wennerblad

Debatt2017-05-11 04:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Den styrande Kvartetten i Norrköping skriver ofta i NT hur duktiga de är. Ska dom avgöra det själva?

Lagerhallar och asfalt planerar de på en av Sveriges bördigaste åkerjordar. Importerade lågkvalitativa konsumtionsvaror ska lagras i nya hallar med datastyrda robottruckar med så få anställda som möjligt. Uppställningsplaner och vägar ska förses med asfalt. Åkrar och eklandskap är hotade, bland annat mellan Åby och Norrköping. Långtradartransporterna ökar. Utsläppen ökar. Vid krisläge kan vi klara oss tre dygn i Sverige vad gäller mattillgången. Vi behöver odla på våra åkrar!

Tätortsnära skogar fälls och bebyggs. Skogen renar luft och ökar välmående. Folkmängden ska öka till varje pris. Varför? Det finns köer redan nu till sjukvård, äldreboende och förskola och till Ingelsta handelsområde så Åbybussen inte kommer fram.

Är detta en hållbar politik? Miljömålen finns beslutade och ska om några år vara uppfyllda. Bevara skog och åker och minska utsläpp!

Hur har de styrande tänkt lösa dessa löften med sin politik?

Samtidigt som kommunen subventioner förintelsen av odlingslandskapet går även kommunalskatten till Kungsängens flygplats. Några sekunder då och då används ytorna. Även här en fossil verksamhet. Bara 7 % av all råolja duger till flygbränsle. Resterande 93 % används till annat bränsle. Flyget bidrar således till nyttjandet av icke miljövänligt bränsle långt över sina egna behov.

Långsiktig planering gör kommunen i översiktsplanen ÖP 17. Höghastighetsjärnväg och resecentrum är med. När de är klara behövs inte flygplatsen. Den betalar vi via kommunalskatten. Den har få turer. Och de som finns är nöjesresor till bad och sol och några få affärsresor via nya Műnchenlinjen.

Visst är det viktigare med luft vi kan andas, odling av mat och rent vatten. Den som måste flyga kan ta höghastighetsbanan till Skavsta eller Arlanda. Den byggs som en miljöinsats för minskat flyg.

Snart kan vi nyttja värdefull stadsnära mark på Kungsängen betydligt smartare. Miljöanpassade bostäder med takytor mot söder försedda med solceller. Nyttjande av värmen från avloppsvatten. Odlingslotter på den bördiga jorden invid bostaden. Spårvagn och cykel in till centrum och till tåget. Bullerminskningen gör att stora arealer kan nyttjas som idag har byggförbud. Bland annat i Dagsberg som nu har en skola som kommunen vanskött så den möglat och inte får byggas ut på grund av felplacerad flygplats.

Bygg hållbart i Norrköping nu. Snart är det för sent.

Stadsplanering