Biobränsle nästa

Flis.
Mer biodrivmedel behövs om Sverige ska kunna bli både självförsörjande och kunna exportera.

Flis. Mer biodrivmedel behövs om Sverige ska kunna bli både självförsörjande och kunna exportera.

Foto: Mia Karlsvärd

Debatt2017-05-16 04:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Skogslandet Sverige, som också har ett jordbruksmarksöverskott sex gånger större än Öland, importerar drygt 80 procent av de biodrivmedel som idag används. Om inte Sverige kan försörja sig själva och även exportera biodrivmedel är det ett dåligt utnyttjande av våra resurser och en missad chans till intäkter.

För att klara detta dubbla uppdrag behöver det byggas ett antal bioraffinaderier i Sverige. Några anläggningar som Sunpine i Piteå är redan igång. Många andra som RenFuel, Rottneros Biofinery, Chemrec, Preem, Norrsundet och SEKAB står i startblocken och väntar på tydliga politiska signaler för att öka eller påbörja sin produktion av förnybara drivmedel.

Den av regeringen föreslagna reduktionsplikten, det så kallade bränslebytet, bidrar med den tydligheten. Det är en lag som tvingar in mer förnybara drivmedel i bensin och diesel för att klara målet om reducerade utsläpp. Om den kombineras med ökade krav på klimatnytta och spårbarhet kan också importen av billig biodiesel som framställs av palmolja förhindras och den inhemska produktionen stimuleras.

När det gäller de höginblandade biodrivmedlen som biogas, etanol och FAME undantas de idag från skatt, men det medges tyvärr bara för några år i taget. Att behöva begära undantag för att inte beskatta biodrivmedel med koldioxidskatt är givetvis en orimlighet som måste upphöra, men det tar tid att få alla EU:s medlemsstater överens om denna självklarhet.

Med en stimulerande reduktionsplikt och rättvisare regler kan den svenska produktionen av biodrivmedel alltså få fart på allvar. Det kommer dock ändå knappast räcka för att täcka efterfrågan. I det fossilfria samhället ska bioråvaran dessutom användas till bland annat textilier, plast, grön kemi och husbyggnation.

För att få biobränslet att räcka är därför också elektrifiering av transporterna i vid mening nödvändig. Sverige kommer att ha ett elöverskott på cirka 12 TWh 2020. Det blir sannolikt än lättare i framtiden att få tag i förnybar billig el jämfört med förnybara drivmedel. I och med att elbilen blir det självklara valet i början av 2020-talet kommer mer och mer av de biodrivmedel som framställs för personbilarnas förbränningsmotorer att successivt primärt användas i regionaltrafik, lastbilar, sjöfart och flyg. Också vid en snabb elektrifiering av vägtransporterna kommer alltså även efterfrågan på biodrivmedel att öka i snabb takt om vi ska göra trafiken fossilfri i Sverige och hela EU. Ökad användning av biodrivmedel och ökad elektrifiering står inte i konflikt med varandra, utan är båda förutsättningar för ett fossilfritt Sverige.

Biodrivmedel