Besöksnäringen i Sverige växer så att det knakar. Fler och fler turister från när och fjärran väljer att upptäcka allt vad vårt vackra och spännande land har att erbjuda. Besöksäringen är arbetsintensiv och öppnar dörrar för arbeten även åt ungdomar och nyanlända. Därför har den socialdemokratiskt ledda regeringen gjort stora strategiska satsningar för att skapa möjligheter för näringen att växa ytterligare.
Genom Visit Sweden har vi satsat på marknadsföringen av Sverige som turistland runt om i världen. Tillväxtverket har också fått pengar för att stärka besöksnäringen med fokus på natur- och kulturturism. Samma myndighet arbetar även med att förenkla för alla företagare inom besöksnäringen genom minskat och digitaliserat uppgiftslämnande. Dessutom genomför vi den största renoveringsinsatsen i Göta kanals historia, hela 500 miljoner kronor satsas på att renovera kanalen.
I Motala kan turister njuta av Varamobaden med långa, fina sandstränder, båt- och cykelturer på eller längs Göta kanal. Det råder olika åsikter om Vätternrundan, är det himmel eller helvete? Att många svenskar har ett kärleksförhållande till Vätternrundan, som en av fyra delar i den svenska klassikern, står klart.
Nu finns långt framskridna planer på att bygga ett upplevelse- och vattenland. Det skulle göra Motala till ett attraktivt besöksmål året runt. Danska Lalandia, som idag har två upplevelse- och vattenland i Danmark, har visat intresse för att investera över en miljard i Motala. Det blir deras första utländska investering och prognosen är 500-650 000 besökare per år.
Tillväxtverket anser att det här en investering som inte bara har regionala och lokala nyttor. Fler besökare till attraktiva destinationer skapar spridningseffekter som lyfter regioners attraktionskraft och företagandet. I East Sweden finns redan två starka besöksmål för barnfamiljer i Kolmårdens djurpark och Astrid Lindgrens värld med sammanlaget cirka 1,2 miljoner årliga besökare. Lalandia i Motala blir ett värdefullt tredje ben som förstärker bilden av regionen som barnfamiljernas paradis.
Attraktiva besöksmål skapar dessutom behov av vandrarhem, hotell, restauranger och shopping. Spridningseffekterna av ett stort besöksmål sträcker sig långt bortom hemkommunen. Kartläggning av de regionala effekterna av Lalandia pågår i samarbete mellan Motala kommun och Region Östergötland.
För regionen är det viktigt att tidigt identifiera de kommersiella möjligheter som en ökad ström av barnfamiljer erbjuder. Det gör vi idag tillsammans på Besöksnäringens dag 23 mars där Lalandia är en av programpunkterna.
Regional attraktionskraft bygger på ett starkt näringsliv med spetskompetens. På Östgötadagarna kan vi upptäcka vår hembygd och spännande besöksmål i regionen. Både för att ”hemestra” och för att kunna erbjuda gäster från andra länder och regioner mer av utbudet i East Sweden. Både lokalt, regionalt och nationellt sätter vi besöksnäringen högt på agendan.