Är det vĂ€rt priset för banken att stĂ€nga kontoren?

Den digitaliseringsvĂ„g som sköljer över samhĂ€llet Ă€r i grund och botten vĂ€lkommen, skriver representanter för Företagarna i olika delar av Östergötland.

Den goda utvecklingen Àr inte pÄ nÄgot sÀtt given och mÄnga gÄnger innebÀr en illa genomtÀnkt digitalisering att vÀrden som tagit Ärtionden att bygga upp förloras över en natt, skriver representanter för Företagarna.

Den goda utvecklingen Àr inte pÄ nÄgot sÀtt given och mÄnga gÄnger innebÀr en illa genomtÀnkt digitalisering att vÀrden som tagit Ärtionden att bygga upp förloras över en natt, skriver representanter för Företagarna.

Foto: Jessica Gow/TT

Debatt2024-03-04 15:00
Det hĂ€r Ă€r en debattartikel. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

RĂ€tt genomförd kan den innebĂ€ra snabbare kontaktvĂ€gar och minskade kostnader samtidigt som tillgĂ€ngligheten ökar. Men den goda utvecklingen Ă€r inte pĂ„ nĂ„got sĂ€tt given och mĂ„nga gĂ„nger innebĂ€r en illa genomtĂ€nkt digitalisering att vĂ€rden som tagit Ă„rtionden att bygga upp förloras över en natt. 

Ett sĂ„dant exempel Ă€r nĂ€r det lokala bankkontoret stĂ€ngs ned - pĂ„ plats efter plats. Idag har 38 svenska kommuner inget bankkontor alls. Det finns ett allt större gap mellan vad bankerna brukade vara och vad de vill vara i framtiden. Alltför ofta förvĂ€xlas profetia med profit. DĂ€rför borde bankerna sĂ€tta mer fokus pĂ„ vilken roll de har idag, och dra rimliga slutsatser utifrĂ„n det. 

Om vi tar ett steg tillbaka och funderar över vilken funktion ett lokalt bankkontor fyller sÄ blir det tydligt att det inte handlar om att genomföra transaktioner eller att kontrollera saldot pÄ ett konto, utan i stÀllet om relationen till och kontakten med personalen pÄ banken. NÀr det kommer till vÄra besparingar Àr tillit avgörande. NÀr lokalkÀnnedomen byts ut mot centraliserade kreditprövningar gÄr vi miste om allt det som inte ryms i en algoritm.

Att man ska kunna kolla sitt banksaldo digitalt nĂ€r som helst pĂ„ dygnet tar alla för givet, det Ă€r ett tydligt exempel pĂ„ lyckad digitalisering. Det Ă€r det dĂ€remot inte att ersĂ€tta en personlig bankkontakt med lokal förankring mot en central kundservice, i synnerhet inte för Östergötlands smĂ„företagare. 

Redan i utgĂ„ngslĂ€get befinner sig smĂ„företagaren i ett underlĂ€ge nĂ€r det gĂ€ller tillgĂ„ng till finansiering. I Företagarnas finansieringsrapport 2023 svarar fler smĂ„företagare att de hellre lĂ„nar av vĂ€nner och familj Ă€n av banken nĂ€r de ska finansiera en ny investering. Det Ă€r ett rejĂ€lt underbetyg till storbankerna, vars kĂ€rnverksamhet Ă€r att omvandla sparande till just investeringar. 

NĂ€r banken lĂ€mnar orten Ă€r det en besparing, men samtidigt riskerar de att förlora all den lokalkĂ€nnedom och det förtroendekapital som byggts upp mellan de lokala företagen och bankens anstĂ€llda. Förtroenden som skapats i fysiska möten mellan mĂ€nniskor, inte i en chatlogg eller telefon efter en lĂ„ng kö. 

Det som kortsiktigt ger mer utdelning till bankerna riskerar dÀrför att lÄngsiktigt urholka ett förtroende som tagit lÄng tid att bygga upp. NÀr lokalkontoret stÀngs ned Àr det Àr en förlust för lokalsamhÀllet, och för hela Sverige. FrÄgan vi stÀller till bankerna: var besparingen vÀrt det priset?