RÀtt genomförd kan den innebÀra snabbare kontaktvÀgar och minskade kostnader samtidigt som tillgÀngligheten ökar. Men den goda utvecklingen Àr inte pÄ nÄgot sÀtt given och mÄnga gÄnger innebÀr en illa genomtÀnkt digitalisering att vÀrden som tagit Ärtionden att bygga upp förloras över en natt.
Ett sÄdant exempel Àr nÀr det lokala bankkontoret stÀngs ned - pÄ plats efter plats. Idag har 38 svenska kommuner inget bankkontor alls. Det finns ett allt större gap mellan vad bankerna brukade vara och vad de vill vara i framtiden. Alltför ofta förvÀxlas profetia med profit. DÀrför borde bankerna sÀtta mer fokus pÄ vilken roll de har idag, och dra rimliga slutsatser utifrÄn det.
Om vi tar ett steg tillbaka och funderar över vilken funktion ett lokalt bankkontor fyller sÄ blir det tydligt att det inte handlar om att genomföra transaktioner eller att kontrollera saldot pÄ ett konto, utan i stÀllet om relationen till och kontakten med personalen pÄ banken. NÀr det kommer till vÄra besparingar Àr tillit avgörande. NÀr lokalkÀnnedomen byts ut mot centraliserade kreditprövningar gÄr vi miste om allt det som inte ryms i en algoritm.
Att man ska kunna kolla sitt banksaldo digitalt nĂ€r som helst pĂ„ dygnet tar alla för givet, det Ă€r ett tydligt exempel pĂ„ lyckad digitalisering. Det Ă€r det dĂ€remot inte att ersĂ€tta en personlig bankkontakt med lokal förankring mot en central kundservice, i synnerhet inte för Ăstergötlands smĂ„företagare.
Redan i utgÄngslÀget befinner sig smÄföretagaren i ett underlÀge nÀr det gÀller tillgÄng till finansiering. I Företagarnas finansieringsrapport 2023 svarar fler smÄföretagare att de hellre lÄnar av vÀnner och familj Àn av banken nÀr de ska finansiera en ny investering. Det Àr ett rejÀlt underbetyg till storbankerna, vars kÀrnverksamhet Àr att omvandla sparande till just investeringar.
NÀr banken lÀmnar orten Àr det en besparing, men samtidigt riskerar de att förlora all den lokalkÀnnedom och det förtroendekapital som byggts upp mellan de lokala företagen och bankens anstÀllda. Förtroenden som skapats i fysiska möten mellan mÀnniskor, inte i en chatlogg eller telefon efter en lÄng kö.
Det som kortsiktigt ger mer utdelning till bankerna riskerar dÀrför att lÄngsiktigt urholka ett förtroende som tagit lÄng tid att bygga upp. NÀr lokalkontoret stÀngs ned Àr det Àr en förlust för lokalsamhÀllet, och för hela Sverige. FrÄgan vi stÀller till bankerna: var besparingen vÀrt det priset?