Äntligen får Söderköping sin förbifart

Beslutet om byggstart innebär en betydande kapacitetsökning för arbetspendlingen i regionen.

Regeringen har nu beslutat om byggstart för E22 Förbifart Söderköping, skriver Anders Eksmo (bilden) och Andreas Carlson.

Regeringen har nu beslutat om byggstart för E22 Förbifart Söderköping, skriver Anders Eksmo (bilden) och Andreas Carlson.

Foto: Fredrik Nygren

Debatt2025-02-11 13:40
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Att underlätta för arbetspendling och godstrafik är avgörande för Sveriges tillväxt. Regeringen har nu beslutat om byggstart för E22 Förbifart Söderköping. Beskedet har varit efterlängtat av många, och innebär att Trafikverket nu kan sätta i gång att bygga.

Man behöver inte färdas långt på vägarna i vårt land för att inse att det krävs stora investeringar. Under decennier har underhållet nedprioriterats. Det har lett till att Sverige har en stor underhållsskuld som skapar problem i vardagen för vanliga familjer och företag i Sverige. 

E22 är en avgörande transportled för hela sydöstra Sverige. Idag utgör dock genomfarten i Söderköping, i kombination med den öppningsbara bron över Göta kanal, en betydande flaskhals. Denna begränsning orsakar köbildning som påverkar både arbetspendlare och godstransporter – särskilt under sommarmånaderna när trafikvolymerna är som högst.

Beslutet om byggstart innebär en betydande kapacitetsökning för arbetspendlingen i regionen. Den nya sträckningen kommer att ha en hastighetsbegränsning på 100 km/h, vilket innebär betydande tidsbesparingar för pendlare.

Samtidigt är det viktigt att Göta kanal inte påverkas negativt. Därför byggs en akvedukt under kanalen, vilket gör det möjligt för samtliga trafikslag att passera utan störningar. Detta är den mest kostnadseffektiva lösningen och eliminerar restidsförluster som den öppningsbara bron orsakar för pendlare idag. Dessutom minskar akvedukten avsevärt störningarna för båttrafiken på Göta kanal. Genom att vägen integreras bättre i den omgivande miljön reduceras även den negativa påverkan på riksintresset för kulturmiljövård vid Göta kanal 

En välfungerande infrastruktur är avgörande för att hela Sverige ska fungera. Därför är nyinvesteringar som förbättrar möjligheterna till arbetspendling och godstrafik viktiga. Samtidigt är stora delar av det befintliga vägnätet byggt före 1970 och har en teknisk livslängd på mellan 40 och 60 år. Genom regeringens infrastrukturproposition kommer allt eftersatt underhåll på vägarna tas igen under den kommande planperioden 2026–2037. 

Det handlar om att människor ska kunna ta sig till arbetet och hinna med vardagslivet, skjutsa barn till träning och kunna hälsa på nära och kära. Det handlar också om att näringsidkare ska kunna genomföra viktiga transporter som är avgörande för stärkt konkurrenskraft och tillväxt.

Tidigare ramar har inte legat i nivå med behoven för att genomföra det underhåll som krävs för att upprätthålla väg- och järnvägsanläggningens funktionalitet. Nu åtgärdar regeringen detta genom att tilldela Trafikverket de medel som efterfrågats för att återta underhållsskulden.

Allt för länge har underhållet av både vägar och järnvägar varit eftersatt. Nu ligger fokus på att fortsätta förbättra den infrastruktur vi har, reparera där det behövs och förvalta våra gemensamma resurser på bästa sätt. Så rustar vi Sverige starkt. Beslutet att byggstarta E22 Förbifart Söderköping är en viktig del i det arbetet, för att hela Sverige ska fungera. 

Andreas Carlson (KD)

Infrastruktur- och bostadsminister

Anders Eksmo (KD)

Gruppledare kommunfullmäktige Söderköping