Apropå
"Sälj inte Louis De Geer - Norrköpingsbornas vardagsrum" NT 3/8
När Holmens Bruk etablerade sin nya verksamhet i Braviken i början på 1970-talet, följde en planerad avveckling av bruket i centrala Norrköping. Den sista pappersmaskinen stannade 1986. Tillsammans med kommunen påbörjades förändringsarbetet.
Holmens Bruk initierade en stor nordisk arkitektpristävlan. Ledorden var utbildning och kultur, Förslagen skulle framförallt omfatta ett nytt konserthus.
Hörsalen, orkesterns hemvist sedan bildandet 1912, hade tjänat ut. Förhoppningen om kommande nya lokaler ledde till att antalet musiker utökades mot en fullstor symfoniorkester. Efter att alla beslut var tagna bildades en sponsorgrupp av bland andra Sparbanken Alfa, Jerhammar Konsult och Holmen.
Byggföretag som SIAB, Lundbergs och Ståhls blev garanter för omvandlingen av det gamla industriområdet.
I det vinnande arkitektförslaget av Kai Wartiainen, ingick dagens Louis De Geer med Dresdenoperan som förebild. Invigningen 1994 blev startskottet för Symfoniorkesterns inhemska och internationella framgångar.
Politiker som Kaj Krantz och senare Kjell Norberg förstod det långsiktiga värdet och dynamiken i symfoniorkesterns höga nivå.
Det har alltid funnits plats för andra än SON i huset. Norrköpingsbaserade Polhammargruppen var med från början. Stora evenemang i gott samförstånd med orkestern. Idag är det självklart med konferenser av alla de slag.
Louis De Geer med SON är och förblir ett nav i Norrköpings kulturliv. Låt inte missriktad spariver och ändrade ägarformer ändra på detta.