I måndags meddelade kommunen att hemtjänsten vid Generalsgatan läggs ner. Anledningen är de problem och missförhållanden som rått på enheten under en längre tid. Sedan tidigare hotades kommunen om ett vite på en miljon kronor från Inspektionen för vård och omsorg om missförhållandena inte rättades till innan den 15 oktober. Verksamhetschef Anders Granqvist sa tidigare att kommunen från sin sida gjort tillräckligt för att komma till rätta med problemen:
– Ja. Jag tycker det. Sedan kan man alltid diskutera om man hade gjort något annorlunda.
Så om ni gjort tillräckligt, då ligger problemet hos personalen då?
– Det ligger i grupperingen. I kulturen.
Men den bilden av situationen håller fackförbundet Kommunal inte med om.
– Skyddsombudet har försökt få till en förändring, men inte blivit lyssnad på, säger Lotta Andersson, facklig företrädare på Kommunal.
– Personal hörde av sig till oss förra året och de försökte verkligen göra någonting. De sa verkligen till. Hade man lyssnat då hade det kanske inte behövt gå så här långt. De skulle ha behövt mer stöttning av ledningen. Det är ledningen som har det slutgiltiga arbetsmiljöansvaret.
Enligt Kommunal har de tillsvidareanställda på enheten kämpat för att få arbetet att fungera. Men då det inte funnits rutiner och arbetsgivaren tagit in timvikarier som inte haft kunskap om vårdyrket, inte haft delegering att dela ut medicin och inte haft tillräckliga kunskaper i svenska språket – då har det blivit svårt.
– Det är inte så lätt att bara hoppa in. Vemsomhelst kan inte göra det här, det behövs verkligen utbildad personal. De som varit tillsvidare har ju fått springa kors och tvärs för att hinna ge mediciner, eftersom timvikarierna inte haft delegering. De tillsvidareanställda har fått dra ett jättetungt lass, säger Lotta Andersson.
Personalen har enligt Kommunal mått mycket dåligt. Flera ska ha blivit sjukskrivna på grund av stress och andra ska även ha sagt upp sig förra året.
Fick ni komma med synpunkter på planerna att lägga ner?
– Nej. Vi fick ha synpunkter på vad som skulle hända efter nedstängningen. Sen bad vi om att den personal som ville skulle kunna få samtalsstöd.
Men Anders Granqvist, som bara varit verksamhetschef i ett år, står fast vid att de som arbetsgivare har gjort vad de kunnat.
– Personalen har fått stöd och det har varit samverkan med Kommunal. Men då pratar jag om senaste året, kanske till och med senaste halvåret.
Svaret på de problem som personalen uppmärksammade för ett år sedan var att tillsätta en ny enhetschef, säger han. Och problemet var inte att enheten haft många outbildade timvikarier, utan "den negativa kulturen i arbetsgruppen".
– Vi jobbar inte som ett team och tar inte ansvar för det gemensamma uppdraget. Man backar inte upp för varandra, gör inte färdigt och så vidare, säger Anders Granqvist.
Men det är ju ändå ni som arbetsgivare som har det yttersta ansvaret?
– Vi som arbetsgivare har jobbat med att försöka få en bra kultur genom att sätta in åtgärder. Lyckas vi inte med det som gynnar brukarna, måste vi sätta in åtgärder som bryter den kulturen och i det här fallet är det att splittra enheten.
Kommunal står dock fortsatt oförstående inför att det kunnat gå så långt, att kommunen beslutar sig för att helt lägga ner Generalsgatans hemtjänst.
– Det är sorgligt. Både för de anställda och för vårdtagarna, säger Lotta Andersson.