Kunde flytta tack vare bussen – nu läggs linjen ner

Beslutet att lägga ner busslinje 441, som går mellan Resecentrum i Norrköping och Östra Husby, har lett till starka reaktioner från boende längs sträckan. Familjen Wilhelmsson, som nyligen flyttade ut till ett nybyggt hus i Lundby, är en av dem.

Även om familjen Wilhemsson och barnens kompisar inte brukar gå i bredd på vägen, är den ändå väldigt smal när det bli möte med olika fordon.

Även om familjen Wilhemsson och barnens kompisar inte brukar gå i bredd på vägen, är den ändå väldigt smal när det bli möte med olika fordon.

Foto: Inger Ramstedt

Vikbolandet2021-01-28 18:00
undefined
Även om familjen Wilhemsson och barnens kompisar inte brukar gå i bredd på vägen, är den ändå väldigt smal när det bli möte med olika fordon.

– När vi bestämde oss för att flytta ut hit, var en fungerade kollektivtrafik det viktigaste. Hade det inte funnits hade vi inte flyttat. Det var ett krav från vår sida att man inte skulle vara låst av en bil, säger Jonas Wilhelmsson, när vi träffas utanför det vita parhuset som ligger på det nyetablerade området som går under namnet Lundby lantdröm.

Hit tar man sig antingen genom att svänga av från Arkösundsvägen, väg 209, eller från anda hållet, vid Tingstakorset på E22. Vägen hit är smal och krokig från båda håll. 

– När linjen dras in måste man antigen gå eller cykla om man inte har bil. Det är livsfarligt, den är så smal att två bilar inte kan mötas på vissa ställen, tillägger Jonas, som via kommunen fått beskedet att ansvaret för sträckan ligger på Trafikverket.

Vi har tidigare berättat om beslutet kring landsbygdtrafiken 2022, som trafik- och samhällsplaneringsnämnden Region Östergötland, har fattat. Det innebär alltså bland annat att linje 441 läggs ner. Den trafikerar idag sträckan Resecentrum - Östa husby och passerar bland annat Lundby, där familjen Wilhelmsson bor. 

I nuläget fungerar det bra för familjen som förutom Jonas består av frun Åsa och de två barnen Molly och Freja.

undefined
För de boende i bland annat Lundby kommer den indragna linjen 441 innebära att man tvingas gå eller cykla på den smala vägen för att ta sig till och från bussen på Arkösundsvägen.

Precis utanför infarten till bostadsområdet finns en busshållsplats. Den nyttjar framför allt barnen som ska till skolan.

– Än så länge är det inga problem.Vår yngsta dotter Freja går i kommunal skola och har rätt till skolskjuts, medan vår äldsta Molly går i friskola och har busskort. Hon åker med 441:an, och är beroende av den, eftersom barn i friskolor inte har rätt till kommunal skolskjuts, säger Åsa och fortsätter:

– Till hösten börjar även Freja i friskola så när linjen dras in kommer våra barn ha problem att ta sig till skolan. Och inte bara våra barn, det är ju säkert fler som bor här ute som drabbas på samma sätt. Det är skillnad för oss vuxna, som kanske har tillgång till bil, eller kan cykla. Men cykel är inget man släpper ut sina barn med på den här vägen.

För alternativet när busslinjen läggs ner är att alltså att på egen hand ta sig ner till Arkösundsvägen eller E22 och kliva på en buss där. En sträcka på flera kilometer.

undefined
Vissa delar av vägen mellan Arkösundsvägen och Lundby är väldigt smal.

Familjen tar oss med på en promenad längs vägen för att visa vad de menar. Under den korta promenaden kommer flera bilar i möte och några större arbetsfordon, som får oss att gå ner i diket.

– Skillnad vore om det fanns en gång- och cykelväg, då skulle det kännas okej. Och det är extra otäckt nu, när mycket tung trafik går på den här vägen i samband med att det byggs, säger Åsa.

Jonas har framfört sina åsikter och synpunkter till Östgötatrafiken och fått svaret att det handlar om kostnader och för få resande på sträckan.

– Visst, jag förstår att det kostar. Men man måste tänka långsiktigt. Det här ett område som expanderar.  Det kommer att byggas massor med hus här i olika etapper. Och det måste man ta hänsyn till. Jag kanske hade köpt beslutet om det bara drabbade vuxna. Men det är ju en massa skolungdomar som påverkas, säger han och syftar bland annat på att elever på gymnasiet inte heller är berättigade till skolskjuts.

Åsa tillägger:

– Vi är väl medvetna om att vi bor en bit ut på landet, men man borde ju ändå kunna ha en tur på förmiddagen och en på eftermiddagen i varje fall. 

Förändringar juni 2022

  Östgötatrafikens utredning för landbygdstrafiken 2022 berör både Norrköpings och Söderköping kommuner. 

  Förslaget innebär att tolv linjer blir sju. Kvarsebo, Vånga och Simonstorp blir utan linjelagd kollektivtrafik medan trafiken stärks på orter som Krokek, Östra Husby, Norsholm och Kimstad.

  De orter som förlorar kollektivtrafiken kan, enligt förslaget, nyttja närtrafik, som kan beställas från adresser som har mer än två kilometer till närmaste hållplats.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!