Kritiska äldre fick svar från Östgötatrafiken

Flera äldre vittnade om problem med biljettköp i nya systemet när PRO bjöd in till ett möte med Östgötatrafiken. Att Söderköping saknar ett ombud där man kan köpa biljetter fick också hård kritik – men det ska nu ses över.

Hilde Engström och Marja Bergström i PRO hade tagit initiativ till mötet där Östgötatrafiken fick svara på kritiken gällande det nya biljettsystemet.

Hilde Engström och Marja Bergström i PRO hade tagit initiativ till mötet där Östgötatrafiken fick svara på kritiken gällande det nya biljettsystemet.

Foto: Louise Åsenheim

Söderköping2020-10-11 15:00

Cirka 25 personer hade samlats i Vintervadskyrkan under fredagen för att få svar direkt från Östgötatrafiken kring det nya biljettsystemet.

– Det är viktigt att det här fungerar, både för yngre och äldre. När man frågar busschaufförerna får man olika svar på samma fråga, det är ett sammelsurium. Söderköping är också den enda kommunen i länet som inte har ett serviceställe där man kan köpa biljetter. Det tycker vi är allra viktigast, sa Marja Bergström, ordförande i PRO.

Hilde Engström är en av dem som upplever att de nya systemet är krångligt.

– Jag har tänkt så mycket på de som inte vill eller kan ha en smartphone. Det är inte så lätt att hantera det och det är inte så billigt att köpa en ny telefon, sa hon.

Flera vittnade om att de inte kunnat köpa biljett på bussen och att de varit rädda för att åka fast i en kontroll. 

– Det har hänt mig flera gånger att de inte kunna skriva ut någon biljett och jag har fått åka ändå. Men när jag sen går på spårvagnen i Norrköping och det kommer en kontrollant så sitter man illa till. Jag har kunnat prata mig ur situationer, men äldre sjuka människor klarar inte det, sa Inga-Lill Lindgren.

– Jag håller med om att sådant skadar förtroendet, men jag har gott hopp om att försäljningen ska fungera. Det du beskriver är inte det vi vill ha, sa Katarina Jonsson Bratu, marknadschef på Östgötatrafiken.

Hon förklarade att corona ställt till det rejält när det gäller övergången till det nya systemet. De hade planerat för flera informationsträffar för äldre, men de har av förklarliga skäl fått ställas in. Till de som inte har en smartphone hänvisar hon till att det går att betala med betalkort på bussen. Men även det har påverkats av corona.

– Att framdörrarna varit spärrade har ju inte underlättat. Det är något vi jobbar intensivt med. Vi är tydliga med att om en kund behöver köpa en biljett så ska de få det.

När det gäller att det inte finns något ombud i Söderköping där man kan köpa biljetter var Östgötatrafiken och Martin Sjölander (M), kommunalråd, överens om att det är något som ska ses över.

– Det borde vara rimligt att ha ett ombud i Söderköping. Det är något vi får jobba vidare med, sa Sjölander.

– Det är bra att ni vill se över det, men det måste ske fort. Vi behöver hjälp nu! sa någon i publiken.

Karta: Vintervadskyrkan
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!