Efter flera misstag och klagomål från anhöriga anmäldes hemtjänstenheten vid Generalsgatan till Ivo, Inspektionen för vård och omsorg, i september förra året. Det var en av kommunens egna medicinskt ansvariga sjuksköterskor som skrev en Lex Maria-anmälan efter att anhöriga hört av sig.
I den Lex Maria-anmäla som ligger till grund för Ivo:s tillsyn av hemtjänstenheten beskrivs en rad allvarliga brister. Patienter har glömts bort, fått besök vid fel tidpunkter och det har slarvats med livsviktig medicinering.
Äldre har fått ligga i nedkissade inkontinensskydd, personalen har haft svårt att läsa och följa ordinationshandlingar för läkemedel och ibland har inga läkemedel delats ut, eftersom den personal som skickats till patienten inte haft behörighet att ge medicinerna. I andra fall har diabetiker inte fått medicin i tid och drabbats av insulinkänningar. Inte heller journalerna har skrivits på rätt sätt, allt som gjorts hos patienterna har inte antecknats och slutligen finns kritik mot att personal bemött patienterna på ett oprofessionellt.
– Vi tyckte att det var väldigt allvarligt och ansåg att vi behövde mer information inom ramen för den utredningen, framför allt ville vi veta om bristerna kvarstod, säger Lennart Pettersson, enhetschef för hälso- och sjukvårdsenheten på Ivo:s avdelning sydost i Jönköping.
I november träffade Ivo:s inspektör ansvariga inom hemtjänsten och hemsjukvården vid ett möte på plats i Norrköping.
– Då framkom det att de brister man hade tagit upp i sin anmälan kvarstod. Enligt personalen var det kända problem som funnits i två år, säger Lennart Pettersson.
Efter besöket i november skrevs en inspektionsrapport som pekade på bristerna med läkemedelshanteringen, den basala omvårdnaden och brister i dokumentation. Det allvarligaste var läkemedelshanteringen. Rapporten skickades till vård- och omsorgsnämndens politiker, eftersom det är de som är ansvariga huvudmän för kommunens hemtjänst.
Något svar kom aldrig och i början av februari beslutade Ivo om ett föreläggande som innebar att vård och omsorgsnämnden måste förklara vilka åtgärder de ska göra för att komma tillrätta med bristerna, annars måste kommunen betala ett vite på en miljon kronor.
– Vi uppfattade att bristerna inte var tillräckligt utredda och att de dessutom kvarstod. Det fanns en risk att patienternas säkerhet skulle äventyras, säger Lennart Pettersson.
Efter hotet om att tvingas betala en miljon kronor hörde kommunen av sig till Ivo och bad om anstånd med svaret på grund av coronapandemin.
– Eftersom de påbörjat åtgärder i form av utbildningsinsatser för att förbättra bristerna har de fått respit med återrapportering fram till den 15 oktober, säger Lennart Pettersson.
Hur vet ni att de påbörjat åtgärder och att patienternas hälsa inte äventyras under tiden fram till 15 oktober?
– Vi har kontakt och får rapporter om åtgärder via mejl och telefon eftersom vi just nu inte får göra fysiska besök. Det är just nu Norrköpings kommun som har ansvar för att åtgärderna i föreläggandet genomförs och uppfylls.
Hur allvarligt bedömer ni bristerna på enheten?
– Allvarligt, eftersom myndigheten går fram med ett föreläggande.
Misstänker ni att det finns liknande problem i fler områden i Norrköping?
– Vi har ställt frågan och fått till svar att det finns brister i dokumentation och läkemedelshantering på fler håll, men inte lika allvarliga, säger Lennart Pettersson.