Uppdatering 14:00
Trafiken åter igång, dock med reducerad kapacitet, meddelar Trafikverket.
***
Sedan 2006 trafikeras Skenäsleden av färjan M/S Fredrika. Men när första turen skulle genomföras på tisdagsmorgonen hände ingenting. Fredrika låg blick stilla i färjeläget och därmed kunde ingen ta sig över den drygt kilometerlånga sträckan i Bråviken mellan Skenäs och Säter.
Tekniker kallades till platsen.
Som snart kunde konstatera att ett kretskort gått sönder.
– Det är ett tekniskt fel i ett kretskort och det gör att färjan inte fungerar ordentligt, säger Torbjörn Hedman, distriktschef Trafikverket Färjerederiet Mellansverige.
Bredvid Fredrika ligger sedan i maj M/S Svea, ifall något skulle inträffa med den förstnämnda. Men att ta henne i trafik var inte möjligt under dagen, då Fredrika låg där hon låg: mitt i färjeläget.
– Det finns fortfarande bara ett färjeläge som man kan köra ombord från, och i den ligger ju färjan som gått sönder. Det trasiga kretskortet gör att det inte går att köra, förklarar Torbjörn Hedman, som vi får tag på när han just är på väg från färjeläget.
Han har då fått information om att kretskortet är lagat och att man snart ska kunna flytta på Fredrika och i stället ta Svea i trafik.
– Så man ska byta plats på färjorna. Det kan ta en liten stund, men snart kommer Svea att ligga i läget. Min tro är att leden är igång igenom inom den närmaste timman (cirka klockan 14.30 reds anm) men jag kan inte lova något, säger Torbjörn Hedman.
Är det vanligt att kretskort går sönder så här?
– Nej, det är det inte. Vi tittar på sådana fel hela tiden. Det man kan hitta försöker man åtgärda på en gång, säger Torbjörn Hedman.
En läsare mailar och berättar om två cyklister som cyklar Kustlinjen, som molokna fick en inte alltför nätt omväg runt Norrköping. På frågan om Trafikverket inte skulle kunna skeppa över cyklister och deras cyklar med en mindre båt, som båten Pigge gjorde när Stegeborgsleden var färjelös tidigare i år, svarar Torbjörn Hedman:
– Det skulle man i och för sig kunna göra. Men nu visste vi ju inte riktigt hur länge det skulle vara trasigt, och nu gick det ju snabbt att laga. Men om det tar längre tid så har vi flera lösningar.
– Det är jätteviktigt att färjan går, och vi gör allt för att det ska gå så snabbt som möjligt att laga, avslutar Torbjörn Hedman.