Bärgningsarbetet av båtvraken vid Karlsro varv har inletts, men också stött på oväntade problem. När Amfimarin som är den anlitade entreprenören för bärgningsarbetet inledde dykarbetet hittades flera motorer och bränsletankar i anslutning till vraken. Något som inte skulle finnas, enligt upphandlingsunderlaget.
– Det stod inget om det i dykrapporten och det komplicerar så klart arbetet, men det gör det ju ännu viktigare att saneringen blir gjord, säger Sebastian Brunes, vd och ägare till Amifmarin.
I upphandlingen lämnade Amfimarin AB det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet. Fast pris för uppdraget är 1 959 000 kronor enligt det avtal som skrivits mellan kommunen och Amfimarin och i uppdraget ingår att bärga de sammanlagt nio vrak som ligger på kommunens mark inom fastigheten Ingelsta 1:1.
– Nästa bud låg på sex miljoner kronor, men de kanske visste mer än vad vi gjorde, säger Sebastian Brunes.
Vad merarbetet kommer att kosta är ännu oklart.
– Det vill jag ta direkt med kommunen i första hand. VI ska sammanställa det senare.
Från kommunens sida är man inställd på att det nu kommer att bli en fördyring av bärgningen och saneringen.
– Vi får ha en dialog med entreprenören om hur mycket extra tid det kommer att bli. Uppstår det en extra kostnad som entreprenören inte kunnat förutse så blir det dyrare. Det är så det funkar i entreprenadbranschen, säger Christian Dahlskog, enhetschef vid Gata och trafik vid Norrköpings kommun, som fått uppdraget från Miljö och hälsa.
Borde ni inte ha vetat om detta när ni gjorde upphandlingen?
– Det var väldigt svårinventerat och svårt att göra en kostnadsbedömning. Vi hade heller inga referensobjekt att jämföra med här eftersom det inte är något vi gjort tidigare. De anbud vi fick in var det också väldigt stor spridning på, så det gav heller ingen vägledning.
– Den undersökning som gjordes innan var väldigt översiktlig. Många av vraken är också nersjunkna i botten och det hade krävts en nästan lika stor insats som att bärga dem för att gör en större undersökning och det var inte rimligt att lägga så mycket resurser på det.
Att vraken ska tas bort råder det ingen tvekan om.
– Absolut. Vi är ålagda att ta upp dem och någonstans kostar det vad det kostar. Det blir ett tilläggsarbete, sedan får vi förhandla med entreprenören om vad som är skäligt, säger Christian Dahlskog.