Här är framtidens nyhet, som kommer ta Linköping och Norrköping än närmare varandra.
Östgötastäderna är en av sex platser i Europa, där man ska visa upp samhällsnyttan och arbeta fram riktlinjer för drönartjänster. Paris, Bryssel och tre andra platser i Tyskland, Italien och Spanien är också med Europasatsningen. Det är Luftfartsverket (LFV), Linköpings Universitet (LiU) och Independent Business Group (IBG), som kommer planera och genomföra en flygning med en större drönare. Den ska klara en last på tio kilo och färdas minst 50 kilometer.
– Vi kommer bygga en korridor i luftrummet mellan Norrköping och Linköping. Vi har redan en intensiv trafik mellan städerna av människor, goda och data. Vi kommer, tack vare drönare, göra en del transporter både effektivare och fossilfritt, säger Billy Josefsson på LFV.
Stadsbyggnadskontoren i Linköping och Norrköping med kommunalråden Muharrem Demirok (C) och Reidar Svedahl (L) stod tidigt bakom ansökan.
– Vi bildar tillsammans ett starkt kluster av kunnande, teknik och forskning. LiU förenar oss redan. Nu tar vi ett steg till, säger kommunalrådet Muharrem Demirok (C) i Linköping.
Premiärflygningen ska ske under det tredje kvartalet 2022, där tanken är att drönaren med sin last ska lyfta i Mjärdevi i Linköping och landa på Kungsängen i Norrköping. Katla, ett svenskt bolag med rötter i Norrköping, ska genomföra flygningen.
Hur stor är den ekonomiska satsningen?
– Hela det europeiska projektet ligger på runt 60 miljoner kronor varav den svenska delen är på fem miljoner kronor, säger Billy Josefsson.
Kommer det skapas några nya jobb?
– Det gör det redan nu, men hur många det blir till slut vet ingen i dag, säger Billy.
De står inför en rad utmaningar till första flygningen, där miljö- och säkerhetsaspekten är en prioritet och en stor del av arbetet. Forskningen vid LiU är världsledande i detta avseende.
– Det här projektet knyter samman inte bara flera av regionens aktörer inom området utan också den forskning som LFV och LiU har bedrivit tillsammans under mer än tio år, menar Martin Rantzer, campusråd och prefekt vid Campus Norrköping vid LiU.
IBG, som nyligen etablerat sig i Norrköping, ser fram mot arbetet.
– Att få chansen att koordinera och kommunicera detta genombrott i flygvärlden sätter onekligen vår region på kartan, menar vd Jesper Low.