Hemtjänsten läggs ned efter problemen: "Det gick inte"

I flera års tid har det varit omfattande brister på Generalsgatans hemtjänst och enheten har hotats av ett miljonvite. Nu väljer kommunen att lägga ner enheten med 100 hemtjänsttagare.

Problemen på Generalsgatans hemtjänst har pågått under lång tid.

Problemen på Generalsgatans hemtjänst har pågått under lång tid.

Foto: Elin Holmer

Norrköping2020-09-14 17:00

Vi har tidigare rapporterat om de misstag och klagomål som varit på hemtjänstenheten på Generalsgatan. I september anmäldes enheten till Inspektionen för vård och omsorg, Ivo. I anmälan beskrevs en rad allvarliga brister: patienter som glömts bort, slarv med livsviktig medicinering och journaler som inte skrivits på rätt sätt. Problemen har dessutom pågått under flera års tid.

I början av februari fattade Ivo beslut om ett föreläggande om att kommunen måste införa åtgärder – annars skulle de tvingas betala en miljon kronor i vite. Bristerna skulle vara åtgärdade senast den 15 oktober. Men nu kommer alltså beskedet att kommunen i stället väljer att stänga hela enheten – med cirka 30 personal och runt 100 hemtjänsttagare.

Vi har varit i kontakt med enhetschefen som inte vill uttala sig utan hänvisar alla frågor till Anders Granqvist som är verksamhetschef vid vård- och omsorgskontoret. Stängningen beror inte på hotet om miljonvite, säger han.

– Nej, jag skulle säga att vi i första hand stänger för att brukarna ska få den hemtjänst de har rätt att få. Vi har haft jobb med att få det mest grundläggande att fungera. Till att börja med har det varit ett ledningsproblem, vi tillsatte en ny enhetschef i september och gjorde en plan för att rätta till problemen. Det har visat sig att det har gått för långsamt, vi har inte fått till förändringarna och då var alternativet att splittra enheten. Det gick inte att få till en förändrad kultur.

Varför?

– Hade jag vetat det hade vi gjort det.

Men hur har det kunnat gå så här långt?

– Vi har försökt med olika förbättringsarbeten och trott att vi skulle kunna få ett genombrott. Men när det är samma typer av klagomål från våra brukare igen, då måste vi göra något drastiskt.

Tycker du att ni gjort tillräckligt?

– Ja. Jag tycker det. Sedan kan man alltid diskutera om man hade gjort något annorlunda...

Så om ni gjort tillräckligt, då ligger problemet hos personalen då?

– Det ligger i grupperingen. I kulturen.

Majoriteten av den personal som arbetat på enheten, runt 30 personer, kommer placeras ut på andra hemtjänstenheter i kommunen. Enligt Anders Granqvist pågår även en utredning om viss personal begått sådana fel att de inte kan vara kvar. De runt 100 personer som har hemtjänst från Generalsgatan kommer under oktober månad få flytta till andra enheter.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!