Krille och Linus är original skins

Krille och Linus, ni är så kallade original skins, opolitiska. Känner ni er utsatta?

27 mars 2009 00:15
Linus: Fördomar finns ju alltid. Men visst finns det delar av kulturen som ger sig på invandrare; nazistskinsen. Sen finns det ju opolitiska som inte bryr sig. Jag själv tar ingen ställning, jag lyssnar ju mycket på svart musik till exempel.

 

Men är det ofta ni utsätts för dessa fördomar?

 

Krille: Ja, dagligen. Det händer att man får kommentarer, som “Jävla nazi!". Men det skiter jag i nu, förr försökte man förklara, men det lönar sig inte. När jag blev skin blev jag direkt en “Original", opolitisk alltså, och det är jag fortfarande.

 

L: Jag tror många skins börjar som punkare, men sen söker de en mer proper stil, och då blir man skinnskalle. Så var det i alla fall för både Krille och mig. Jag började dock som väldigt vänster, det kunde räcka med att någon blängde på mig, så skulle jag börja tjafsa om att jag inte var nazist. Men så ser det inte ut idag. Nu spelar inte åsikter och färg så stor roll.

 

Är det sant att skinnskallar gillar att slåss?

 

L: Kulturen uppkom på 60-talet i arbetarklassens England, där har ju alltid huligankulturen varit väldigt dominant. Sen blev det väl så att skinnskallarna blev förknippade med att slåss. Men det är något som är upp till var och en. Själv tränar jag kampsport, men tycker inte att det är kul att gå på krogen och slåss.

 

K: När jag var yngre var jag betydligt mer aggressiv. Då kunde jag leta efter anledningar att klappa till någon. Kanske inte för att den personen förtjänade det, men jag var ju så förbannad. Men det var jag som person, nu är jag lugnare.

 

Men hur kommer det sig att ni blev förknippade med nazister från början?

 

L: Det finns fler versioner. Naziskinsen själva, till exempel, säger ju att det alltid varit en nazigrej. Men som jag har förstått det, så var det i slutet av 80-talet och början av 90-talet, som ett punkband som kallade sig för Skrew Driver plötsligt rakade sina skallar och köpte kängor och hängslen. Sen gick de ut i media och sa; vi är skinnskallar och talar för alla och vi är nazister. Då blev det ju så att media tog till sig det, och började skriva om skinnskallar som misshandlade invandrare och så vidare. Sen spred det sig i princip över hela västvärlden. Då blev det en stor nazi-skin våg helt enkelt. På den tiden var skinhead synonymt med nazist i media.

 

Finns det några andra fördomar förutom att ni är nazister?

 

L: Ja, typ att alla skinnskallar är dumma i huvudet, och obildade.

 

K: Jag tror att det är en stil som kräver mer allmänbildning och kunskap än många andra stilar gör. Man måste läsa sig in i en del grejer för att förstå allt.

 

L: Ja, det är ju en misstolkad stil. Man måste ta reda på saker för att veta vad de innebär. Förutsatt att man inte blir nazist direkt då. Men vi är som sagt opolitiska, men samtidigt kan man säga att vi är tvungna att vara politiskt medvetna.

 

... om stilen
och kläderna

 

Linus: I början var det nästan bara Ben Sherman-skjortor som gällde, de är ju svindyra idag. Men det var ju liksom arbetarkläder, bra kvalité och ordentliga och inte så dyra. Sen är ju andra klassiker typ Doc. Martens-kängor, Fred Perry-pikéer och Lonsdale-tröjor.

 

Krille: Fast det roliga är ju att nazister använder dessa märken också. Vi kan ju börja med Fred Perry han var bög och Ben Sherman var vänster. Och sen de klassiska bomberjackorna, de härstammar ju ifrån USA:s flygvapen under andra världskriget.

 

Linus: Det är ju ganska roligt det här med färger på snören och hängslen inom skinheadkulturen. Vita hängslen anser folk vara rasistiskt, vita snören likaså, det ska alltså betyda vitmakt. Man har ju hört diverse teorier; röda hängslen betyder att man är kommunist. Röda skosnören betyder att man har dödat någon. Det finns jättemånga.

 

Krille: Man är ju bara dum, om man låter sina åsikter sitta i färgen på sina hängslen och snören.
Så jobbar vi med nyheter
 Läs mer här!
Viktor Nyström