Tobias Johansson tog silver i VM-deltävlingen i Spanien 2002, deltog i världsmästerskapet fram till 2005 och slutade i stort sett tävla året därpå.

– Sen dess har jag väl åkt någon tävling var tredje-fjärde år, men nu tog suget över igen, säger Tobias strax efter att han parkerat sin Mitsubishi vid målområdet intill Mässhallen i Norrköping.

För en vecka sen köpte han tävlingsbilen.

Artikelbild

| Ettan Tobias Johansson var glad.

– Jag hade åkt sex kilometer med den innan vi startade här, berättar 35-årige Tobias, som tävlar för Ludvika MS.

Det visade sig räcka. Efter de sex specialsträckorna på grusvägarna runt bland annat Ringarum, Östra Ryd och Kimstad körde han i mål som segrare i "värstingklassen" 4WD i Majpokalen.

– Jag trodde nog att jag skulle kunna vara med på pallen, jag har ju trots allt haft rally som yrke. Jag körde hela dagarna som testförare i ett VM-team, säger Tobias medan allt fler bilar rullar in efter målgång.

Han och kartläsaren Bo Holmstrand vann med 19,2 sekunders marginal efter att ha varit i ledningen från tredje sträckan och framåt. Sista sträckan vann de överlägset efter att de släppte på alla eventuella bromsar.

Artikelbild

| Roland Eliasson från Östgöta BSF kopplade av med kaffe efter målgång.

– Vi har egentligen åkt på säkerhet hela dagen, kände att jag ville bli varm i kläderna först innan jag drog på på max nu på slutet, säger Tobias med ett leende.

Även tvåan Eddie Hörbing från Laxå har en hel del gamla meriter att falla tillbaka på. Rutin betyder mycket i rally.

Artikelbild

| Tvåan Eddie Hörbing.

– Jag vann stora klassen i SM 2013 och har kört i 30 år, men senaste åren har det knappt blivit nåt tävlande alls. Jag får vara nöjd att det gick så här pass bra. I år har jag tänkt att tävla mer igen, men under vintern har det varit massor med problem med bilen. Jag har ändrat en hel del och nu kändes det bättre, säger Eddie.

Majpokalen ingår som deltävling i nystartade Supercupen, som är tillbaka efter ett antal års vila. Just Eddie Hörbing var en av de som var med och startade den cupen i början på 2000-talet.

Artikelbild

| Ibland gör inte bilen exakt som man vill...

– Verkligen kul att den är tillbaka igen. Det ger lite nya alternativ för förarna. De flesta åker ju SM också, men Supercupen är en lite enklare form. En SM-tävling innebär oftast några dagars arbete för oss och servicepersonal. En sån här tävling tar knappt en dag och tid är ju ett bekymmer för många, säger 57-årige Eddie.

Bäste lokale förare i 4WD blev Östgöta BSF:s Roland Eliasson, som slutade sexa i sin Mitsubishi.

Artikelbild

| Första parkett vid målområdet.

– Mycket bättre än senaste tävlingen. Då kunde jag knappt köra bilen när bland annat ratten satt fel. Sen dess har vi justerat en hel del grejer och det stämde mycket bättre nu. Nu var det roligt igen, säger Roland när han varvar ner med en kopp kaffe och en bulle.

Han tappade femteplatsen på sista sträckan när en annan bil plötsligt stoppade honom.

Artikelbild

| Prisbordet.

– Vi kom ifatt en bil som hade problem och bara kunde köra i tio kilometer i timmen. Jag körde i 140 så där försvann många sekunder snabbt, säger Roland, som närmast siktar på premiären i Svenska Rallycupen, där han har en silverplats att försvara från fjolåret.

I klass RWD vann Henrik Gustavsson, Östgöta BSF och klubbkamraten Magnus Johansson var trea. Mats Lindwall, SMK Valdemarsvik, vann grupp H.