LÄS MER: Så reagerar supporter på nya arenanamnet.

Det har varit en fråga som "legat och skvalpat" ända sedan Idrottsparken byggdes om 2009 och fick heta Nya Parken.

Vem köper namnet?

Artikelbild

| Patrik Selin och David Lood.

Vad ska arenan heta?

Sedan har det dröjt och dröjt, fram till nu när IFK Norrköping till slut kunde presentera en samarbetspartner för arenan. Det blir fastighetsbolaget Östgötaporten som går in som sponsor i ett femårigt avtal.

– En historisk händelse. Det känns skönt att vi är i hamn, säger Patrik Selin.

Viktigt med Lagandan

Artikelbild

| Patrik Selin och David Lood.

Han var hemlighetsfull när det kom upp frågor om hur mycket pengar det rör sig om, men pratade om mångmiljonbelopp under de fem åren.

– Det handlar om en riktigt bra summa pengar, säger Selin.

Artikelbild

| Patrik Selin och David Lood.

Men exakta belopp?

– Det vill jag inte gå in på som ni kanske förstår. Man gör inte det i sådana här sammanhang.

Artikelbild

| Patrik Selin och David Lood.

Men när han satte det i perspektiv kunde han ändå konstarera:

– Det är en av de största affärer klubben gjort på sponsorsidan.

Artikelbild

| Patrik Selin och David Lood.

Diskussionerna har pågått i ungefär en månads tid. Sedan har det gått snabbt. Förutsättningarna för att sälja namnet har heller aldrig varit bättre med tanke på att klubben är regerande svenska mästare.

– Det har naturligtvis inte gjort det sämre, även om det inte varit avgörande. Östgötaporten som bolag har inte bara en stark lokal förankring utan står också för de grundläggande värderingar som vi gör, speciellt genom sina CSR-projekt. Där kommer våra projekt med Lagandan i bland annat Hageby och Marielund ha en direkt koppling. Det är vi otroligt stolta och glada över. Att skapa nya och duktiga talanger är viktigt för oss, säger Selin.

Artikelbild

| Patrik Selin och David Lood.

"Kändes så naturligt"

2012 tog IFK Norrköping över som ägare av arenan efter Norrköpings Kommun. Sedan dess har man parallellt med arenanamnet också fört diskussioner om att bygga ihop hörnet mellan östra läktaren och ståplatsläktaren som tidigare hette Berget.

Det vill man fortfarande göra – även om det inte har någon direkt koppling till namnbytet.

– Det har egentligen inte med varandra att göra, men det finns med i planen att täppa till det förargliga hörnet. Det är dock mycket annat som måste till innan det är möjligt, bygglov bland annat. Det ligger naturligtvis helt i linje med det här att vi också ska ha en komplett arena, säger Patrik Selin.

De pengar som kommer in i föreningen genom det nya avtalet kan mycket väl även gå till att stärka den sportsliga satsningen.

– De går in i en koncern där IFK idrott är en del, säger Patrik Selin.

En del kan "ramla ner" även till den sportsliga verksamheten?

– Totalt sett kommer det inte bli mindre i alla fall.

Hur tror du det blir för supportrar att ta till sig det nya namnet istället för Nya Parken?

– Det är väl alltid så vid sådana här lägen att det kan leva kvar hos vissa. Men vi tyckte namnet kändes så naturligt när vi började diskutera, hade det handlat om något annat konstigt namn hade vi kanske börjat fundera. Jag tror det här sitter bra i varje persons mun.

Socialt ansvar viktigast

Östgötaporten är ett dotterbolag till D.Carnegie & Co, som är noterat på Nasdaq Stockholm och tidigare har samarbeten med bland annat Djurgården ishockey och Hammarby bandy.

På presskonferensen på det som numera alltså heter Östgötaporten, fanns bolagets regionchef David Lood på plats.

– IFK Norrköping stämmer bra överens med våra värderingar, vi vill ta ett stort socialt ansvar och Lagandan är ett projekt som vi fastnat för. Att dessutom få Östgötaporten som namn på en arena är fantastiskt, säger David Lood.