Han tar Hästen till nästa nivå

Vita Hästen förstärker på marknadssidan. Johan Lindahl blir rådgivare en dag i veckan. – Det finns alla möjligheter att lyfta föreningen till nästa nivå, säger IFK Norrköpings förre marknadschef.

1 september 2015 16:30

Efter succésäsongen i allsvenskan rustar Vita Hästen på alla plan. Vd:n Fredrik Jensen berättar att sponsorförsäljningen går starkt.

– Tittar man på vad vi budgeterat och hur det ser ut nu går det riktigt jäkla bra. Det ser ut som att vi kommer öka med 40–50 procent. Dels tror jag det beror på de sportsliga framgångarna ifjol och dels har vi visat de senaste åren att vi utvecklats kraftigt även på andra plan, säger Jensen.

Nu tar man nästa steg på den resan när man anlitar Johan Lindahl för att lyfta den biten ytterligare. Lindahl var marknadschef i IFK Norrköping mellan 2008 och 2010 och har den senaste tiden startat ett utbildningskoncept genom sitt företag Framgångsrik försäljning i Sverige AB.

Han har redan funnits med och utbildad Vita Hästens säljare.

Nu knyts han ännu närmare genom att bli rådgivare, på konsultbasis, i snitt en dag i veckan i Vita Hästen.

– Det finns alla möjligheter att lyfta föreningen till nästa nivå. Potentialen är hög. Mitt uppdrag är att hjälpa till med försäljning, marknad och bygga upp nätverk. Det handlar om att få upp en strategi och jobba även på sikt. Det är lätt hänt inom idrotten att man jobbar för mycket här och nu, säger Lindahl.

Han är redan en ishockeybesökare och återkommer nu till viss del till idrottens värld genom sitt nya uppdrag.

– IFK är i särklass nummer ett i stan. Men det finns också stort utrymme för Vita Hästen och Norrköping vill och behöver ha ett elitlag i ishockey, säger han.

Idag har Vita Hästen två sponsorsäljare, samt att Fredrik Jensen också jobbar med de bitarna som vd.

– Vi känner att vi tagit ganska kraftiga kliv på alla fronter. Nu vill vi utveckla marknadssidan ytterligare för att bli en ännu bättre klubb. Johan är erkänt kompetent när det kommer till de här bitarna. Vi ser att samarbetet är långsiktigt, säger Jensen.

Inför nästa lördags premiär mot Tingsryd har klubben redan sålt 1 526 årskort. Att jämföra med 1 400 den gångna säsongen.

Så jobbar vi med nyheter
 Läs mer här!
Christer Gustafson