Landets två högsta serier byter logotyper, vilka kommer att synas på matchtröjan redan i vår.

Allsvenskan har spelats sedan 1924 och Superettan sedan 2000. De nuvarande logotyperna för serierna började användas 2008 men kommer nu att förändras efter elva säsonger spel för att bland annat passa bättre in i alla digitala kanaler, skriver fotbollsförbundet i ett pressmeddelande.

– Vi fick i uppdrag av klubbarna att titta på en lösning som skulle vara attraktiv för alla parter och vi har ägnat en stor del av året att komma fram till den här lösningen. Genom processen har vi inspirerats av både klubbar och andra ligor i framkant, säger Mats Enquist, Generalsekreterare på Svensk Elitfotboll.

Logotyperna kommer att kläs i olika färger beroende på vilken tröja den sitter på.

IFK Norrköpings blir följaktligen en vit och blå variant, allt för att harmonisera med klubbens originalfärger.

– Det känns kanon att kunna presentera att vår ligalogga kommer vara i klubbarnas färger när de sitter på armen på matchtröjorna säger Carl-Henric Stjerna, varumärkesansvarig på Svensk Elitfotboll .

– Vi har saknat en lösning där vår ligaidentitet i större utsträckning kan integreras med klubbarnas identitet. Ett system där lagen, ligan och supportrarna kunde närma sig varandra under en gemensam identitet, säger han också.