Etanol-konvertering ny bransch för Rolf

Skrotningspremier i all ära, men man ska ju ha råd att köpa ny bil också. Därför tror Rolf Uhr på idén att konvertera äldre bilar så de går att köra på etanol i stället för bensin.

15 september 2009 00:17
För ett par veckor sedan flyttade Rolf Uhr och hans son Kalle in med sitt företag Nordic Tuning i Sven-Erik Johanssons bilverkstad på Gamla Norrköpingsvägen i Söderköping. Där ska de, förutom att reparera bilar, konvertera bensinbilar till etanol.

 

- Jag brinner för det här, säger Rolf Uhr som arbetat med etanolkonvertering i flera år, först på tävlingsbilar och senare på privatbilar. När E 85 kom kunde han öka effekten på tävlingsbilarna samtidigt som han inte fick värre miljöpåverkan än på en standardbil.

 

- Jag tror inte att etanol är lösningen på världens problem men under tiden som utvecklingen går framåt är etanol ett bra alternativ för att minska påfrestningen på miljön och ett sätt att minska oljeberoendet. Dessutom är etanolen i längden bättre för motorn. Till skillnad från en bensinmotor, som sotar igen och kan koksa ihop, är en etanolmotor skinande ren.

 

Borde inte skrotas
Han tycker att det är miljöförstöring att skrota fungerande bilar från 1990-talet och framåt.

 

- Varför inte använda en bil tills den dör? Många som kör lite äldre bilar har inte råd att köpa nya bilar. Att konvertera en bensinbil till etanol behöver däremot inte kosta mycket mer än cirka 5 000 kronor.

 

Rolf Uhr konverterar främst Saabar men säger att det går att konvertera alla bilar med elektronisk insprutning. Just nu håller han också på att utveckla ett sätt att minska bränsleförbrukningen så den blir jämförbar med en bensinbil.

 

Minus två deciliter
- Jag har fått ner förbrukningen med två deciliter på min egen bil, säger han.

 

Rolf Uhr tycker att det skulle vara enklare och billigare för bilverkstäder att skaffa sig en certifiering för konverterade bilar.

 

- Det är helt lagligt att konvertera en bensinbil till etanol men det syns ingenstans att bilen därefter är en miljöbil. Med en certifiering skulle bilarna få samma fördelar som andra miljöbilar. Samtidigt är det vansinnigt att man får skattelättnader för att köra en miljöklassad bil som kan gå på etanol även om man kör på bensin.

 

Han är lite pessimistisk trots allt när det gäller etanolens framtid.

 

- Jag tror tyvärr att bensinförbrukningen kommer att fortsätta öka medan etanolförsäljningen inte kommer att stiga särskilt mycket. Det skulle behövas någon som driver på i den här frågan. Nu får man bara hoppas att staten inte lägger skatt på etanolen. För att etanolen ska vara ett alternativ måste det till en styrning.

 

Att etanolbilar drar mer bränsle än bensinbilar kan vara ett skäl till att relativt få väljer att köra på etanol, även om det går. I dag blir kostnaden för att köra en etanolbil ungefär jämförbar med en bensinbil men förra hösten var bensinpriset nästan lika lågt som på etanol.

 

Felsatsning först
- Vi hade precis satsat på etanolkonvertering och det blev en felsatsning så det sjöng om det, berättar Rolf Uhr som flyttade företaget som då låg i Norrköping till Borlänge. Företaget köptes av Dahlbäck Racing AB där nu en av hans söner sköter Nordic-delen, själv har han startat nytt i Söderköping.

 

- Det blev jobbigt att pendla och vi vill inte lämna Norrköping, säger han. Att pendla till Söderköping är däremot inga problem.

 

Namnet Nordic Tuning har han tagit med sig till Bil-Trims lokaler där Sven-Erik "Svenne" Johansson huserat sedan 1978.

 

- Svenne är nog den mest miljömedvetna människa jag känner, konstaterar Rolf Uhr och visar runt i den skinande rena verkstaden. Här kastas inte minsta papper fel.

 

- Det är klart att det ska vara rent, kommenterar Sven-Erik Johansson. Det är väl ingen som inte tycker att det inte ska vara rent när en doktor opererar. Det finns ingen anledning till att det ska vara smutsigare här även om det inte är människor, utan bilar vi opererar.

 

Kompanjon i pension
Till Sven-Erik Johansson går i pension nästa år kommer de båda företagen att samsas i samma lokaler. Även han har en bakgrund som biltrimmare, men då handlade det om tvåtaktsmotorer.

 

- Sedan dess har jag inte trimmat bilar även om namnet lever kvar.

 

Han tycker att det är roligt att ha fått arbetskamrater, även om han ser sig själv som en ensamvarg.

 

- Men det hade inte gått med vem som helst, säger Sven-Erik Johansson.

 

 

Så jobbar vi med nyheter
 Läs mer här!