På Action meet möts alla typer av förare och bilar

Norrköpingsförarna Mikael Svensson och Robert Uhr var några av dem som bjöd närmare 10000 åskådare valuta för pengarna på Bilsport Action Meet första helgen i augusti.

15 september 2007 01:05
För dem som är intresserade av snabba och coola bilar är arrangemanget Bilsport Action Meet nästan ett måste. När arrangemanget gästade Mantorp park var det välfyllt på läktarna och
i depåerna.

 

Tyvärr inleddes Action Meet med en del regn vilken ställde till vissa problem för dragracingförarna. Men mellan skurarna kördes det flitigt med alla typer av bilar.

 

Borta i Pariserkurvan, en del av racingbanan som består av en, ett par hundra meter lång, högerkurva, kördes drifting.

 

Drifting är en förhållandevis ny motorsport
i Sverige, men i USA och Japan är det megastort. Enkelt beskrivet är det föraren som lyckas hålla den snabbaste, längsta och mest rykande sladden genom så stor del av banan som möjligt som får mest poäng.

 

340 hästkrafter
Norrköpingsföraren Micke Svensson, som kör en brutal BMW Z3, hör till den svenska eliten inom drifting. Rejält med motoreffekt är ett måste för att kunna ställa upp bilen i gigantiska långa sladdar runt kurvan. Micke Svenssons Z3 har cirka 340 hästkrafter till sitt förfogande.

 

Gott om hästkrafter är ett måste på dragracingstrippen. Mängder med folk var på plats för att få testa sin bil och få ett tidkort som visar hur potent, eller inte, bilen är.

 

En enkel besiktning när man anländer till Mantorp Park, sedan är det bara att ställa sig
i kön till starten.

 

Cool Thunderbird
Den här säsongen har Robert Christell varit den som alla talat om under de tävlingar som körts under arrangemanget En dag på strippen.

 

Nu slog han till ordentligt på Mantorp Park.

 

Hans coola Ford Thunderbird visade sin allra bästa sida och som bäst körde man imponerande 7,85 sekunder och 293 km/t i sluthastighet. (Tiderna gäller en strip = 402 meter).

 

I klassen med bilar som kör med fyrhjulsdrift snackas det mycket om Cyclone-Robban, det vill säga Robert Pothorki. Han var snabbast i klassen med sin GMC Cylone med 9,32/246 km/t.

 

Robert Uhr från Norrköping körde två Saabar. Dels en Saab Viggen som har cirka 550 hästkrafter och en budgetracer i from av en ilsket röd Saab 900.

 

Mest uppmärksamhet bland publiken väckte nog budgetracern. Trots ett inköpspris på 10000 kronor och diverse hopplock från garagehyllorna körde han imponerande 12,40 sekunder och 187,6 km/t i sluthastighet.

 

-Rätt bra med tanken på budgeten och att det är så pass mycket originaldelar, säger Robert Uhr.

 

Ruggig acceleration
För att förstå hur snabbt denna bil accelererar så jämför er privata bil med detta:

 

100-150 km/t = 3 sekunder

 

100-200 km/t = 7,4 sekunder

 

Som så många andra som tävlar på strippen har Robert valt att byta ut bensinen i tanken mot E85. Ett bränsle som ger betydligt bättre effektsiffror och som dessutom är mer miljövänligt.

 

Riktigt snabb på strippen var även Mattias Vöcks som kör en Volvo Amazon kombi.

 

Han gasade och levererade en tiosekunders-repa. Riktigt bra faktiskt, men det som gör det hela ännu bättre är att han vann titeln som Årets bästa bilbygge. Som pris för detta får han åka till bilbyggarnas Mekka, det vill säga SEMA motorshow i Las Vegas.

 

Dragracing är en hastighetstävling där det gäller att från stående start köra sträckan (strippen) 1/4 engelsk mil (402,33 m) eller 1/8 engelsk mil (201,17 m) så snabbt som möjligt.

 

I drifting framför man bilen kontrollerat
i sidled sladdandes på asfalterad bana/slinga.

 

Källa: Wikipedia
Så jobbar vi med nyheter
 Läs mer här!