HMS Karlstad är en Visbykorvett och byggd för att vara så svår som möjligt att upptäcka. När den var på väg in i Skeppsbrofjärden noterade många något som såg ut som rök som spreds från fartyget.

– Det var vattenånga, förklarar fartygschefen Magnus Almqvist.

– Vi kyler våra avgaser så att de har samma temperatur som det omgivande vattnet. Det gör att vi blir svårare att upptäcka om man spanar på oss med infraröda kameror.

Artikelbild

| HMS Karlstad är en Visbykorvett med smygteknik (stealth) och ett av världens modernaste fartyg i sin klass. Framdrivningen är vattenjet, det vill säga den pumpar in vatten och skjuter ut.

Magnus Almqvist och hans besättning har lagt till i Västervik för dagen och planen är att visa upp fartyget för allmänheten.

– Jag är född och uppvuxen i Västervik och när jag nu hade möjlighet så valde vi att gå in hit, säger han.

Just nu är de på uppdrag i Gotska sjön, där de bevakar händelserna i Östersjön.

– Vi har ett ständigt pågående sjöbevakningsuppdrag. Vårt jobb är att visa närvara och vara alerta. Vi ser mycket rörelse just nu, både från Ryssland och från Nato.

Artikelbild

| Magnus Almqvist, född och uppvuxen i Västervik, är sedan nästan ett år tillbaka fartygschef på HMS Karlstad.

HMS Karlstad är ett så kallat Stealth-fartyg. Allt på däck är inbyggt och alla antenner och master kan fällas in. Det är byggt i laminerat kolfiber, som är ytstark men samtidigt betydligt lättare än om fartyget skulle varit byggt av stål.

Det är också utformat för att kunna strida i tre dimensioner. Förutom ytstrid ska den även kunna försvara sig mot både undervattensangrepp och flygangrepp.

Artikelbild

| Allmänheten välkomnades in för att få en rundtur i fartyget av Erik Hesoun.

Besättningen består av 43 personer och tillsammans ska de kunna klara sig helt själva.

– Vi måste kunna täta läckor, släcka bränder och reparera maskiner, säger Magnus Almqvist.