Varmduschar kan främja sömn i hettan

Den rådande värmeböljan i landet gör det svårt för många att sova. Vissa använder sig av kallduschar för att svalka av sig innan läggdags – något som kan vara kontraproduktivt, enligt en ledande svensk sömnforskare.

17 juli 2018 16:33

Dagstemperaturerna ligger i nuläget på 25–30 grader i större delen av landet, och i de varmaste områdena sjunker temperaturen knappt under 20 grader nattetid – dåliga nyheter för sömnkvaliteten.

Sömn är ett tillstånd av sänkt ämnesomsättning. En varm kropp är en aktiv kropp. Ju varmare man är, desto mer fart på nervsystemet – när man ska sova ska det kylas, säger Torbjörn Åkerstedt, sömnforskare och professor emeritus vid Stockholms universitet och Karolinska institutet, till TT.

Varma duschar

Att svalka sig med kallduschar är ett utbrett knep, men detta kan i själva verket vara kontraproduktivt. Varma duschar innan sänggång kan rentav fungera bättre.

Kallduschar gör att huden drar ihop sig, då släpper inte kapillärerna ut värme. Värme öppnar upp kapillärerna. Det finns ingen sammanställd vetenskap kring detta, så det är viss spekulation, men rent logiskt borde kallduschar inte vara så bra, säger Åkerstedt.

Dålig sömn i värmen ger samma effekt som alla typer av bristfällig sömn, enligt sömnforskaren.

Man blir tröttare under dagen och fungerar lite sämre. Det är dock inga dramatiska skillnader, de flesta får ihop det. Det är högst individuellt hur man klarar sömnen i värmen, säger han.

Luftkonditionering bäst

I många medier delar människor med sig av sina bästa tips för att hålla sig avkylda: kallduschar, ballonger med fryst vatten i lakanen och fördragna gardiner dagtid, för att nämna några.

Det bästa är ju luftkonditionering. Normalt rekommenderas korsdrag, men vid tropiska temperaturer kan det vara svårt. Ett annat tips är att köpa en fläkt och sova naken, så att den rörliga luften kan få bort överskottstemperaturen. Jag läste om någon som sprayade sig med vatten innan läggdags – det kan funka, säger Åkerstedt.
Fakta: Sömntemperatur

Den optimala temperaturen för sömn ligger på 15-16 grader. Sömnen blir dock än djupare vid lägre temperaturer.

Vid svala temperaturer är det väsentliga att få in kall luft i luftvägarna, och hålla kroppen varm med täcke.

Vid höga temperaturer är det viktiga i stället att få ut överskottsvärmen ur kroppen. Då är det bäst att blottlägga huden.

Man bör inte sänka temperaturen alltför mycket – att frysa har samma menliga inverkan på sömnen som att vara för varm.

Källa: Torbjörn Åkerstedt

Så jobbar vi med nyheter
 Läs mer här!