Den 1 oktober införs nya tider inom barnomsorgen. Barn mellan ett och fem år som är 15 timmar i veckan på kommunens förskolor ska från och med månadsskiftet vara där mellan klockan 08 och 11 måndag till fredag. Det har kommunstyrelsen beslutat. Föräldrarna som berörs saknar förvärvsarbete eller är föräldralediga.
Lisa Andersson, vårdnadshavare till två barn i förskolan och snart nyexaminerad förskollärarstudent, berättar att det är tråkigt att barnen ska påverkas när kommunekonomin haltar. Hon får stöd av flera andra föräldrar i samma situation.
– Att linda in pedagogiska vinster utan underlag i beslutet, när det i själva verket handlar om att spara pengar på att ta bort barnens måltider påverkar givetvis beslutsfattarna, som i sin tur blir negativt för barnen. Det kan heller inte vara ett motiv för beslutet att barn lämnas och hämtas vid samma tidpunkt då det även sker i dag, mellan 09 och 14 tisdag och torsdag.
Tidigare har mammor och pappor kunnat välja mellan att ha barnen där tre timmar varje vardag eller fem timmar om dagen i tre dagar.
– Kommunen sparar närmare 400 000 kronor enbart i minskade lunchkostnader. En annan fördel är att alla deltidsbarn lämnas och hämtas vid samma tidpunkt. Det innebär att vi kan ha bra planering av den pedagogiska verksamheten på förmiddagarna. Personalen kan fokusera på barnen under en sammanhållen tid utan avbrott för att ta emot eller lämna barn. Även bättre personalplanering sparar pengar, säger Caroline Hedvall, sektorchef barn, ungdom och arbetsmarknad.
Hon anser att det blir pedagogiska vinster och högre kvalitet i verksamheten då personaltätheten är som högst. Förvaltningens uppdrag är att kombinera en kommunal verksamhet med hög kvalitet med en budget i balans.
– Vi ser mer planeringstid för förskollärarna på förmiddagarna som en annan fördel när det gäller schemaläggning av personal. Den nya läroplanen från 1 juli stärker undervisnings- och utbildningsbegreppen då vi idag pratar om lärandet från ett års ålder. I och med att vi har en rektor för förskolan så stärks också läroplanen, utvecklar Caroline Hedvall.
Hon förklarar att trots neddragningarna ligger Valdemarsvik ändå bra till när lärartätheten diskuteras på kommunnivå.
– Det har blivit färre vuxna (elevassistenter, studiehandledare etc) i skolan, några på varje enhet, men bedömningen som görs är ändå att vi har en väl fungerande organisation med regelbundna uppföljningar, säger Caroline Hedvall.