Så fort du öppnar garageporten på Mossebogatan hörs hammarslagen från verkstaden. I nästa sekund startas en motor för provkörning och kontroll.

Cecilia Schultz, 31, häller upp kaffe i lunchrummet. Mobiltelefonen ringer, morgonens post öppnas och en ny arbetsdag skjuter fart.

– Vi är inte så många, belastningen på oss är ganska hård och vi vill hjälpa alla vi kan. Tanken är att inget ska falla mellan stolarna och att vi får med oss den höga andelen nöjda kunder trots att vi expanderar. Nu förstärker vi i verkstaden och förhoppningsvis ska ytterligare en mekaniker lätta på trycket. Väntetiderna på verkstadsarbetena får inte dra ut på tiden för länge ifall vi behöver rycka ut på fyra, fem akutjobb en vecka.

Artikelbild

| Beparts ägare Cecilia Schultz flankerad av Harald Rydén och Philip Wiik-Hansen i verkstadslokalen.

Företaget säljer inte bara lantbruksmaskiner och utrustning. Personalen pressar hydraulslang, servar traktorer och grävmaskiner och lagar punkteringar. En hög försäljning innebär också att behovet ökar av reservdelar, eftermarknadstjänster och förfrågningar på nya produkter.

– I min värld är nästa mål att bli stabila med en årsomsättning runt 25 miljoner kronor. Idag är vi fyra år före tidsplanen. Att få en kontrollerad vardag i bolaget är viktigt. Vår styrka är en stark lokal anknytning, ett stort reservdelslager på nära håll och att kunderna kommer tillbaka.

Hon söker nu nya marknader. Dagens kundregister rymmer lika många lantbrukare som entreprenadbolag, småföretag och privatkunder.

– Varför skulle inte vi också kunna sälja entreprenadmaskiner, teleskoplastare eller utrustning för miljövänlig ogräsbekämpning? Flertalet av Beparts kunder jobbar med fastighets- och markskötsel och inom dessa branscher har miljömedvetenheten kommit långt.

Artikelbild

| Philip Wiik-Hansen tittar till allt en extra gång inför provkörningen.

Cecilia Schultz belönades hösten 2017 med priset En ung bra företagare. Juryns motivering lyfte bland annat fram ledord som service, omsorg och personligt engagemang. Cecilia har själv sagt att hon är en annorlunda och mjuk maskinhandlare i en mansdominerad värld. Grabbigheten möter hon med både branschkunskap och hårda fakta.

– Jo, det blir oftast på ett annat sätt. Många kunder blir förstås snopna till en början, men för det mesta har vi roligt. Jag är nog mjuk att möta. Min styrka är att känna av läget och skapa kontakt och förtroende. Jag förstår lantbruksvärlden och känner till problemen med utgödsling och krånglande balpressar. Det ger respekt, har Cecilia Schultz tidigare sagt när hennes försäljningsresultat varit uppe till diskussion.