Ung Scen spelar Nattblind

Att ständigt bli psykiskt misshandlad, är en verklighet för Leyla, huvudkaraktären i pjäsen Nattblind som sätts upp av Ung Scen Öst.

20 mars 2008 00:15
Den 28 mars har föreställningen Nattblind Skandinavienpremiär på Ung Scen/Öst i Linköping. Pjäsen kommer att framföras vardagar fram till den 25 april. Den 8 till den 29 maj spelas föreställningen på Kulturkammaren i Norrköping.

 

Regissören Malin Stenberg gick ut från Dramatiska Institutet 2005. Hennes senaste projekt var hösten 2006. Då regisserade hon Skuggfåglarna för Riksteaterns Unga Riks.

 

 

Leylas pojkvän är spårlöst försvunnen, men inte de minnen av psykisk och mental misshandel som han har lämnat efter sig. Leyla försöker hålla skenet uppe inför sin mamma som inte bryr sig. Moe, en färgblind bilmekaniker, är den enda som verkligen förstår Leyla. Deras relation utvecklas från vänskap till växande kärlek, som blandas av tillit och lögner.

 

- Vi vill lägga fokus på Leylas starka personlighet. Inte på hennes identitet som offer, menar Malin Stenberg.

 

Nattblind är format efter kombinationen identitet, destruktiva relationer och klasstillhörighet.

 

- Tanken med pjäsen är att beröra. Att förstå Leylas situation och varför hon har valt att stanna kvar så pass länge i sitt förhållande, fortsätter hon.

 

Malin Stenberg har valt att inrikta sig på kvinnan.

 

- Man får aldrig träffa Leylas pojkvän. Det gör historien mer spännande, säger hon.

 

 

Pjäsens originalnamn är Nachtblind och är skriven av den tyske debutanten Darja Stocker.

 

- Vi har gjort vår egen tolkning utifrån manuset, anser Malin Stenberg.

 

De har inlett ett samarbete med Rädda Barnen. Tillsammans har de utformat ett lärarmaterial som informerar om misshandel och trasiga relationer.

 

- Pjäsen riktar sig till personer som går i 9:an och uppåt. Efter de har sett pjäsen kommer skolklasserna tillbaka hit och diskuterar, menar hon.

 

 

Valet av skådespelare var ett enkelt val.

 

- Vi visste att Emma Peters skulle vara utmärkt i rollen som Leyla och vi blev nästan förvånade att alla i ensamblen sa ja på en gång, fortsätter hon.

 

Största skillnaden med att regissera Nattblind i jämförelse med hennes tidigare projekt är de snabba scenväxlingarna.

 

- Pjäsen byter tid och miljö ganska ofta. Det är ingen traditionell dramaturgi som det annars brukar vara, säger Malin Stenberg.

 

Trots det kan hon se vissa likheter med sin förra uppsättning Skuggfåglar.

 

- Historierna påminner mycket om varandra, fortsätter hon.

 

Efter den sista föreställningen åker hon till Göteborg för att påbörja sitt kommande projekt.

 

- Jag ska regissera Butterfly Kiss som utspelar sig på 1920-talet, säger hon.

 

 

Så jobbar vi med nyheter
 Läs mer här!