Ta kontroll över strömningsutgifterna

Netflix, Viaplay och HBO Nordic. Listan på strömningstjänster kan göras lång och vi lägger alltmer pengar på ett stort medieutbud. Men se upp – det kan också betyda onödiga utgifter.

6 februari 2019 08:22

De animerade hundvalparna i det populära barnprogrammet ”Paw patrol” är ute på uppdrag. Fyraårige Oliver Zavala Nordbris tittar storögt på tv:n i vardagsrummet i lägenheten på Kungsholmen i Stockholm. Efter några sekunder tar han upp en leksaksbil och gör ett försök att imitera vad han just har sett.

I takt med att familjen Zavala Nordbris har vuxit har de också skaffat sig fler strömningstjänster för att få tillgång till det utbud de önskar.

- Förra veckan upptäckte jag dock att vi hade prenumererat på HBO Nordic i flera månader utan att vi ens visste om det. Vi hade registrerat oss för en gratisperiod då det var en särskild serie vi ville kolla på. När vi hade tittat klart så glömde vi att säga upp tjänsten och pengarna fortsatte att dras, säger Elin Nordbris, 33.

Hon jobbar som ekonom och har vanligtvis god koll på familjeekonomin – men just hur mycket pengar de lägger på strömmad tv eller film har fallit mellan stolarna.

- Tidigare när man prenumererade på ett magasin så fick man ett nummer i handen. Då var det också lättare att komma ihåg att säga upp tidningen om man inte ville ha den längre, säger hon.

Känns scenariot igen? På tre år har gemene mans utgifter för så kallade SVOD-tjänster, som står för subscription video on demand där exempelvis Netflix ingår, ökat med över 300 procent. En familj på fyra personer eller fler lägger i dag årligen drygt 1 500 kronor på SVOD-tjänster och över 8 000 kronor på rörlig bild totalt, enligt mediemätningsföretaget MMS senaste rapport.

Det finns flera förklaringar till att vi spenderar så mycket pengar på strömningstjänster och att vi lockas av den här typen av prenumerationer. Det hävdar privatekonomen och författaren Shoka Åhrman som till våren kommer ut med boken ”Så blir du rik i den digitala ekonomin”.

- En del leverantörer erbjuder en provmånad för ett lågt pris, men så fort du har något i handen värderar du det plötsligt emotionellt högre och det blir svårare att säga upp.

Shoka Åhrman poängterar att företagen bakom tjänsterna lägger miljardbelopp på att studera våra vanor och beteenden för att sedan anpassa sin reklam efter det.

Strömningstjänster är dessutom en relativt ny företeelse, vilket gör att vi inte har hunnit räkna in dem som en egen kategori i privatekonomin, menar hon.

- Jag tror att många håller hyfsad koll på vad man lägger på kläder, fritidsaktiviteter eller försäkringar men inte på medieutgifter. Tusenlappar riskerar att ticka i väg utan att vi hinner reflektera.

Familjen Zavala Nordbris har flera tv-tjänster för att tillgodose samtliga familjemedlemmars behov.

- Jag följer Premier league på Viaplay och vår son tittar främst på barnprogram på Netflix. Sedan pendlar vi mellan olika tjänster beroende på vilken serie vi tittar på för tillfället. Just nu följer vi serien ”Billions” på Viaplay, säger Nicolas Zavala.

Varje hushåll bör räkna ihop hur mycket de faktiskt betalar för sina strömningstjänster per månad och resonera om det är värt pengarna, anser Shoka Åhrman.

- Behöver verkligen varje person i familjen var sin tjänst? Välj bort de som ni använder minst och lägg i stället ett månadssparande på samma belopp, säger hon.

Strömningstjänster

+ SVOD-tjänster står för subscription video on demand, streamingtjänster där man betalar en löpande avgift för att se innehållet, som exempelvis Netflix och Viaplay.

+ Övriga utgifter för rörlig bild kan vara betaltv-kanaler, radio- och tv-avgift, hyra/ köp av dvd, direktströmmad sport, nedladdad film samt biobiljetter.

+ På tre år har våra utgifter för SVOD-tjänster ökat med hela 314 procent, medan hushållens medieutgifter för rörlig bild har ökat med totalt 18 procent.

+ 2014 betalade ett enpersonshushåll 159 kronor per år för SVOD-tjänster, jämfört med 518 kronor 2017.

+ 2014 betalade en familj på fyra eller fler 399 kronor per år för SVOD-tjänster, mot 1 583 kronor 2017.

+ Andelen som har tillgång till minst en SVOD-tjänst i hushållet ligger på 55 procent, en fördubbling på tre år.

+ Netflix är populärast och tjänsten är dubbelt så stort som Viaplay. Procentuellt har HBO Nordic och CMore ökat mest mellan 2014 och 2017.

Källa: MMS rapport ”Trend & tema”.

Så jobbar vi med nyheter
 Läs mer här!
Tina Harr/TT