Ännu en butik i centrum lägger ner

I fredags slog kläd- och inredningsbutiken De Liza igen portarna för gott. Det är senaste exemplet i en rad av butiker som stängt i centrum.

Senaste året har flera butiksägare gått i pension och inte lyckats hitta någon efterträdare. De Liza är det sista exemplet i raden.

Senaste året har flera butiksägare gått i pension och inte lyckats hitta någon efterträdare. De Liza är det sista exemplet i raden.

Foto: Louise Åsenheim

Söderköpings kommun2019-09-15 19:00

Butiken på Ågatan har funnits i nära 17 år men nu är det dags för ägaren att gå i pension. Trots att verksamheten legat ute till försäljning på Blocket i 1,5 till två år har ingen nappat. 

Vad som händer nu med lokalen är oklart.

– Det kommer att stå tomt tills vi hittar en ny hyresgäst, säger Jonas Hillman, fastighetsägare.

Vad vill ni ha för verksamhet i lokalen?

– Det beror på vad marknaden vill ha. Butiker funkar ju tydligen inte, så det kanske blir kontor.

Sen i augusti förra året har Wallberg skoaffär och klädbutiken Carlson’s på Storgatan, blomsterbutiken Akleja på Ågatan, Hemtrevliga ting och Möllers glas och porslin på Skönbergagatan samt Skomagasinet vid Hagatorget slagit igen. 

– Det är ett generellt problem vid generationsskiften att det är svårt att hitta en ny köpare, säger Björn Ekengren, näringslivssamordnare i Söderköping.

Även om trenden är densamma överallt håller han med om att effekten är mer kännbar i en liten stad som Söderköping.

Gör kommunen något för att försöka vända utvecklingen?

– Det vi har gjort är att vi startat ett fastighetsägarnätverk, där även Stadskärneföreningen är med. Vi har lite idéer och hoppas få igång ett arbete det närmsta halvåret.

Det som behövs för att få fart på arbetet är en projektledare som driver det, men till det krävs finansiering. Kommunen för en dialog med både länsstyrelsen, regionen och Leader Kustlandet om eventuella bidrag och håller utkik hos Tillväxtverket.

– Vi vänder på alla stenar, säger Ekengren.  

Vad är det för arbete ni vill få igång?

– Det handlar om att hitta en riktning i vad vi ska fylla lokalerna med. Det måste vara attraktivt över tid men även vara ekonomiskt hållbart över tid. Idag är det svårt att veta vad som händer sex månader framåt.

– Vi lever i en föränderlig värld där det sker mycket och snabbt, det är därför ingen vågar köpa.

Samtidigt betonar Björn Ekengren att butikerna i stan inte gått dåligt ekonomiskt. Däremot är det inte många som har råd att ha en anställd.

– Att driva butik är lite som att ha ett lantbruk, det är en livsstil.

Det pratas en del om pop up-butiker, är det ett alternativ?

– Det är en av diskussionspunkterna. Men det gäller att hitta hållbara lösningar för fastighetsägarna också. Det går inte bara att ha pop up-butiker för då blir det dött vintertid.

Karta: Ågatan
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!