Vd:n beklagar problemen i trafiken

Både beställningscentralen och bolaget bakom färdtjänstresorna säger att det pågår intensivt arbete för att lösa det strul som varit.

Emir Sobo är vd för Taxibil i Östergötland. Det bolag som är moderbolag till de bolag som kör färdtjänst i Norrköping.

Emir Sobo är vd för Taxibil i Östergötland. Det bolag som är moderbolag till de bolag som kör färdtjänst i Norrköping.

Foto: Zenaida Hadzimahovic

Norrköpings kommun2019-09-03 18:00

Johan Åkerlind är chef för beställningscentralen. Han beklagar problemen som uppstått och hänvisar till förarbristen. Men han ser redan i dag en minskning av förseningar.

– Jag har goda förhoppningar om att det blir ännu bättre inom kort. Samtidigt förstår jag att många kunder blir irriterade. Vi försöker ge så korrekt information som möjligt om hur mycket det är försenat. Det gör vi främst genom att ringa föraren, säger han.

Hur jobbar ni med bemötande av kunder?

–Jag förstår att det uppstår frustration. Men det handlar om ärlighet. Vi måste säga precis som det är. Ett ärligt svar om hur långa väntetider det är, säger han.

Emir Sobo är vd för Taxibil i Östergötland, moderbolag till de bolag som kör färdtjänsten. Han bekräftar och beklagar att det varit problem under de senaste veckorna.

– Det nya avtalet som startade den 1 juli i år är upplagt på ett bra sätt. Men vi har haft problem med nyrekrytering av förare. Det nya trafikledningssystemet som skulle ha implementerats av regionbeställningscentralen inför avtalsstarten har försenats. Vi har även haft några avbrott och problem med kommunikation och teknik i våra bilar, förklarar han.

Enligt Emir Sobo borde problemen man haft vara lösta rätt snart. Han tycker sig också se att det blir allt färre förseningar.

– Vi hoppas att trafiken kommer att fungera tillfredsställande och utan stora förseningar och avbrott snart. Från vår sida gör vi allt vi kan för att rekrytera förare i en snabbare takt, säger han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!