Lär dig nya Facebook-reglerna

Den 1 januari 2015 ändrar Facebook sina villkor igen och rykten sprids på nätet om vad det kommer att innebära för användarna.

2 december 2014 08:57

Ett av dessa rykten är också ett av de mest återkommande, nämligen den om att facebook äger rätten till dina bilder. Men det ryktet stämmer inte den här gången heller.

– I Sverige har vi upphovsrättslagen och den gäller alltid, oavsett, säger Lena Leigert, vd på kommunikationsbyrån Kreafon som även skriver böcker om sociala medier.

Så vad innebär de nya uppdaterade villkoren?

– Egentligen är det inte en särskilt stor förändring, det handlar mest om att användarna ska känna sig trygga med att använda facebook, säger Lena Leigert.

Enligt facebook ska det bli enklare för användarna att ställa in sina sekretessinställningar och få mer kontroll över vad man ser och vad man delar. I snart två år har facebook redigerat det flöde av inlägg som användarna ser, alla inlägg visas inte och tanken är att användare nu ska få mer kontroll. Det ställer även större krav på användarna som i större utsträckning måste kontrollera sitt flöde själv. Det kan leda till svårigheter för företag och organisationer som inte kommer att synas i lika stor utsträckning om inte användarna aktivt engagerar sig och interagerar med dem. Alternativet för organisationerna blir då att betala för marknadsföring eller få sina användare att interagera med dem på annat vis, vilket kan vara svårt för till exempel ideella organisationer.

Nytt är även att facebook kommer att införa betalning i själva facebookplatformen, en användare kommer alltså att kunna läsa en annons och betala för produkten utan att lämna sidan. Men bara i vissa regioner och Sverige är inte en av de regionerna, iallafall inte ännu.

Paradoxalt nog är facebook, företaget som fått miljontals människor att kommunicera med varandra ett företag som det är omöjligt att kommunicera med vilket gör det svårt att veta i detalj vad de här förändringarna kommer att innebära. Facebook Sweden AB har ingen kontaktinformation på själva sidan och de telefonnummer som finns för den adress företaget är skrivet på går antingen till facebooks danska bolag eller till en person som inte säger sig ha något med företaget att göra. NT har även sökt den kontaktperson som tidigare tagit hand om facebooks presskontakter men han har inte varit anträffbar.

– Facebook är inte precis kända för att vara kontaktbara. I min bransch så har vi fått lära oss att "tolka" facebook och läsa mellan raderna, men vi kan aldrig riktigt veta vad som gäller, säger Lena Leigert.

Så jobbar vi med nyheter
 Läs mer här!
Johan Colliander