Kravet: Lärarna måste få högre lön

Norrköping tar inte sin del av ansvaret för att höja lärarstatusen, enligt fackbasen Åsa Fahlén.

Åsa Fahlén, tvåa från vänster, dök upp i personalrummet på De Geer-gymnasiet på onsdagen.

Åsa Fahlén, tvåa från vänster, dök upp i personalrummet på De Geer-gymnasiet på onsdagen.

Foto: Eva Jensen

Norrköpings kommun2019-09-18 14:15

Personalrummet på De Geer-gymnasiet fick besök på onsdagsmorgonen. Åsa Fahlén, förbundsordförande för Lärarnas riksförbund, tog en kaffe, slog sig ner och pratade med personalen.

Och det finns onekligen en hel del att prata om när det gäller skolorna i Norrköping. De senaste åren har det skrivits mycket om dåliga skolresultat, lärarbrist, dålig behörighet till gymnasiet och en låg lönenivå för lärare.

– När det gäller lärarlönerna sticker ju tyvärr Norrköping ut. Här har kommunen inte tagit sin del av ansvaret för att höja lärarstatusen, säger Fahlén.

Statistik från 2018 visar att en lärare i grundskolan på senare år har en medellön på 33 931 kronor i Norrköping. Att jämföra med bland annat 34 271 i Finspång, 36 347 i Söderköping och 35 913 i Linköping.

– Jag har förstått att det finns en politisk vilja, men tittar man på lönerna så måste ju Norrköping höja nivån, säger Åsa Fahlén.

Men innebär högre löner per automatik en bättre skola?

– Nej, det gör det ju inte per automatik, det finns andra delar som också spelar in. Men lönen har ett högt signalvärde, den ger signaler om hur kommunen satsar, säger Åsa Fahlén.

Under sina resor runt om i landet kan Fahlén konstatera att lönen är en fråga som engagerar. Men den senaste tiden är det arbetsmiljön som medlemmarna känner mest oro inför.

– Arbetsmiljön är en mycket viktig fråga. Lärare har bland annat berättat att en 60-minuters lektion i själva verket tar längre tid än så, då de måste förbereda och lägga ner extratid. Tid som inte finns, säger Åsa Fahlén.

En som vittnar om vikten av en bra arbetsmiljö är Eva Lindahl, lärare i historia och samhällskunskap på De Geer-gymnasiet.

– Jag älskar mitt yrke och trivs här på De Geer. Men jag känner att jag får ägna mig åt så mycket annat än det jag lärde mig på utbildningen.

Vad tänker du på då?

– Dels är det mycket administration, som exempelvis närvaroredovisning, som tar tid. 

– Dels innebär den ökade psykiska ohälsan bland unga också att vi får jobba mer med den mänskliga delen. Här känner jag att jag kanske inte är den som är bäst på att prata med eleverna, men jag är i alla fall bättre än ingen alls.

Magnus Cato är ordförande i personalsutskottet och han menar att Norrköpings kommun beaktar lärarfackets kritik.

– Jag förstår att de vill ha högre lön, det vill vi ju alla. Men vi befinner oss i tuffa ekonomiska tider. Vi gör analyser av lönestatistiken och tittar på vilka satsningar som behövs mest. Jämställdhet är exempelvis något vi tittar på, säger Magnus Cato.

"Lönen har ett högt signalvärde", säger lärarnas fackbas Åsa Fahlén.
"Lönen har ett högt signalvärde", säger lärarnas fackbas Åsa Fahlén.
Karta: De Geergymnasiet
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!