Julklappar via e-handel fortsätter öka

Svenskarna har julhandlat via nätet för fem miljarder i år. Men även nästan 22 miljoner julkort har skickats.

22 december 1915 09:48

Allt fler svenskar väljer bort att gå i vanliga fysiska butiker för att köpa sina julklappar. Istället göra man allt oftare sina inköp via nätet.

Under natten till tisdagen slog PostNord sitt tidigare paketrekord då nästan en halv miljon paket passerade genom paketterminalerna i Sverige under ett enskilt dygn.

Svenskarna e-handlar julklappar för 5 miljarder kronor, vilket är 25 procent mer än föregående år. Under natten till tisdagen slogs det tidigare paketrekordet då PostNord under ett enskilt dygn hanterade 498 568 paket, vilket är 43 568 paket mer än det tidigare paketrekordet från 2014.

År efter år ökar summan som svenskarna lägger på julhandeln. Av en färsk undersökning framgår att konsumenterna lägger tio procent mer pengar på julklappsinköp i år än förra året och att det framförallt är via e-handel som ökningen sker.

Varannan konsument har i år e-handlat julklappar, och framförallt är det de mellan 30 och 49 år som handlar julklappar via internet. Två av tre i den åldern har köpt minst en julklapp på nätet.

– Allt fler svenskar vet att de kan kapa julstressen genom att sitta hemma och beställa sina julklappar i lugn och ro. Det är enkelt och bekvämt och man känner sig trygg med att leveransen ska komma i tid, säger Anders Holm, chef för PostNord Sverige.

Förutom julklappar skickas varje år miljontals julhälsningar. Julkorten har en särställning som den mest populära julhälsningen och i år uppskattar PostNord att svenskarna skickat nästan 22 miljoner julkort.

– Att skicka julkort är något som ligger det svenska folket varmt om hjärtat. Trots att vi blir allt mer digitala i vår kommunikation är en hälsning i postlådan fortfarande mycket uppskattad vid jul, eftersom det visar att någon lagt ner tid och omtanke, säger Anders Holm.

En kombination av det digitala och fysiska är Riktiga Vykort, där man med egna bilder gör korten direkt i appen eller på nätet och får dem utskickade som fysiska kort. I december i år har det skickats omkring en halv miljon Riktiga Vykort, en ökning med cirka 20 procent jämfört med december förra året.

Fakta e-handeln i jul

• Svenska folket har fram till 19 december handlat julkappar för 17,8 miljarder kronor. Det är cirka 1,5 miljard mer än 2014, då svenskarna vid samma tidpunkt handlat julklappar för 16,3 miljarder kronor

• Fram till 19 december har svenskarna e-handlat julklappar för 5,0 miljarder kronor i år. Det är 25 procent mer än under 2014 då svenskarna e-handlade julklappar för 4,0 miljarder kronor

• Varannan svensk (50 procent) har e-handlat julklappar i år. Det är fyra procentenheter fler än 2014. (46 procent 2013).

• E-handelns andel av den totala julhandeln har ökat från 25 procent 2014 till 28 procent 2015.

• De julklappar som flest svenskar har handlat i år är 1. Kläder/skor, 2. Böcker, 3. Leksaker, 4. Hemelektronik, 5. Kosmetika. Kläder/skor är den varukategori som ökat mest.

• Bland e-handlade julklappar dominerar 1. Böcker, 2. Kläder/skor, 3. Hemelektronik. 4. Leksaker, 5. Film (DVD/Blue Ray). Kläder/skor är den varukategori som ökat mest.

• Drygt nio av tio konsumenter (92 procent) är nöjda med hur deras senaste e-handlade julklapp levererades. Tre procent är missnöjda.

• Av de som hämtade sin senaste e-handlade vara på ett utlämningsställe var den genomsnittliga väntetiden knappt fem minuter.

Så jobbar vi med nyheter
 Läs mer här!
NT