Heimstaden skickar hyresavier innan nya hyran är klar

Fastighetsbolaget Heimstaden skickar ut hyresavier till hyresgäster innan nya hyrorna är klara. Det kallas för direktavisering och kritiseras av Hyresgästföreningen.

18 november 2016 09:30

Om inte Hyresgästföreningen och hyresvärden kan komma överens om nya hyran vid förhandlingarna, ska nya hyresnivån avgöras av Hyresnämnden. Att låta Hyresnämnden avgöra saken är en procedur som kan dra ut rejält på tiden, eftersom den måste bedöma om varje enskild hyresgästs nya hyra kan betraktas som rimlig eller inte.

Innan Hyresnämnden sagt sitt ska den befintliga hyran gälla. Nya hyran tas ut retroaktivt. Fastighetsbolaget Heimstaden, som hyr ut 1 700 lägenheter i Norrköping, skickar ut en direktavisering till alla hyresgäster landet runt om parterna inte enas vid hyresförhandlingarna. I en informationsfilm om detta förfarande, som Heimstaden presenterar på sin hemsida, sägs att "vi vill hålla dig som hyresgäst både informerad och involverad och meddela dig direkt om vårt förslag på höjning. Du har då möjlighet att själv acceptera förslaget. Sista steget i processen, om vi fortfarande inte nått en överenskommelse, är att ta ärendet till Hyresnämnden som beslutar om ny hyresnivå".

– Hyresgäster tror att de får kreditanmärkningar och riskerar att bli vräkta när de får direktaviseringar, säger Björn Johansson, ordförande för Hyresgästföreningen region sydost, om direktaviseringen.

I Norrköpings skickades direktavisering ut till 1 700 hyresgäster i år, men efter att det var gjort så gjorde parterna ändå en sista ansträngning för att försöka komma överens om hyrorna och lyckades med det.

Hyresgästföreningen uppmanar nu sina medlemmar att inte betala den hyra som föreslås i direktaviseringarna.

Patrik Hall, koncernchef för Heimstaden, berättar att informationsfilmen, som Hyresgästföreningen har hakat upp sig på, är gjord för att informera om vad som sker när parterna inte kommer överens vid hyresförhandlingarna:

– Det är viktigt för oss att enskilda hyresgäster själva får ta beslut om förslaget. Det är av ren omvårdnad av kunderna som de får möjlighet att acceptera hyresförslaget, så vi inte behöver kalla in enskilda hyresgäster till domstolsförhandlingar.

Patrik Hall berättar att systemet med direktaviseringar infördes efter en händelse för tio år sedan:

– Då skickade vi samtliga hyresgäster till Hyresnämnden, och den agerade väldigt snabbt. Men vi blev så utskällda av hyresgästerna, som undrade hur vi kunde gå över deras huvuden och varför vi inte frågade dem först innan vi tog dem till Hyresnämnden. Självklart ska vi fråga hyresgästerna, och det gör vi nu.

Han påpekar att den hyresgäst som inte accepterar förslaget till ny hyra vid direktavisering inte riskerar bli vräkt.

– Då går ärendet till Hyresnämnden, säger han, och frågar sig också om inte Hyresgästföreningen genom sitt agerande i denna fråga är de som istället skrämmer upp hyresgästerna.

Patrik Hall ser det som en möjlighet att avlasta rättsväsendet, om hyresgästen accepterar hyresförslaget.

– Vi talar om 50, 75 eller 100 kronor mer i hyreshöjning, det är inte gigantiska belopp. Varför ska inte folk kunna fatta ett eget klokt beslut om sin hyra? Det är att fördumma hyresgästerna, säger han om Hyresgästföreningens kritik av direktaviseringen.

Patrik Hall säger också att hyresgäster ringt till Heimstaden för att få information om syftet med direktaviseringarna:

– De undrar varför vi inte kommit överens om hyran och vad det innebär för den enskilde.

Så jobbar vi med nyheter
 Läs mer här!
Henrik Johansson