Rälsen utanför vagnhallarna vid Odenplan ligger snyggt böjd bland stenkross och lastmaskiner.

 

Åttonde augusti ska stans spårvagnar börja rulla igen. Då ska spåren vid Hagaskolan, Saltängsbron och vid vagnhallarna vara klara. Till dess kör bara museivagnen.

Artikelbild

| Rälsen är på plats. Sen trycker Björn Larsson till krossen runt den för att museivagnen ska komma fram. 8 augusti är rälsen klar för den riktiga spårvagnstrafiken.

 

- Men i augusti är det farbart, säger Björn Larsson, spårtekniker på Anker Spårteknik som bygger om spåren.

 

Packstensbädd
Han har byggt om på Djurgårdslinjen i Stockholm och byggt nytt från Norrmalmstorg bort till Sergels Torg. I höst ska han upp och bygga spårväg mellan Solna och Sundbyberg.

Artikelbild

 

- Det verkar som om spårvagnarna vinner mark, säger Björn Larsson.

Artikelbild

 

Dom har inte grävt djupt vid vagnhallarna. Under spåren har finns en handsatt packstensbädd som är tillräckligt stabil för att duga som underlag också i framtiden. Men rälsen var utsliten.

Artikelbild

 

Den nya rälsen ligger kvar mycket tack vare den egna tyngden.

 

- Oftast ligger den still.

 

Björn Larsson har hållit på med spårläggning i 25 år. Det var tuffare förr när dagens maskiner inte fanns.

 

- Men i värmeböljan i förra veckan var det hemskt varmt här.

 

Lagom till väderomslaget han han två veckors semester, sedan kommer han tillbaka och lägger sista handen vid spåren innan den övriga rälsen på vagnhallsområdet ska bytas ut.

 

Göteborgs Spårvägar
En bit bort ligger Alf Nordström på knä vid den nylagda rälsen. Han jobbar på Göteborgs Spårvägar som har ansvaret för växelstyrning och kontaktledning på den nybyggda rälsen.

 

- Det är lugnare att jobba här än i Göteborg, säger han. Där kommer spårvagnarna hela tiden.
Men utbyggnadsmässigt tycker Alf Norrköping ligger före Göteborg.

 

Satsar på spårvägen
- Det känns att man satsar mer på spårvägen här.

 

Det finns en del till som ska göras med nya spårvägen ut till Ringdansen. Dit ska Björn Larsson och hans mannar när vag nhallsområdet är klart någon gång i oktober.

 

- Jag tycker det är bra om man kan dra spåren där det inte finns någon annan trafik. Så är det faktiskt på många håll i Norrköping nu.