"Det är enkelt att programmera"

Kajsa Lindén och Nathalie Lundberg styr hur gubbarna i Star wars-spelet ska röra sig. De ingår i en profilgrupp med elever från årskurs 7 till 9 på Djäkneparksskolan som lär sig att programmera.

5 december 2016 22:15

Det är en del av det globala utbildningsevenemanget Hour of code och är en vecka långt.

"Bestämmer hur de rör sig"

– Vi har precis börjat och ska först bestämma hur gubbarna ska röra sig. Sedan kan man lägga till saker när de springer, säger Kajsa Lindén.

Hon och kompisen Nathalie Lundberg går i en klass med inriktning på IT och media.

– Vi jobbar med film, foto, programmering och 3D-skrivare. Programmering är väldigt bra att kunna, men jag har bara hållit på lite innan, säger Nathalie Lundberg.

Både hon och Kajsa Lindén föder upp djur. Linnea kaniner och Kajsa marsvin och de säljer djuren via sina hemsidor, som de skapat själva.

I klassrummet finns träffar vi även Linnea Rothin, vd på Edvira, som är ett Norrköpingsbaserat företag som är ansvarigt för Hour of Code i Sverige.

– Vi vill visa hur enkelt det är att programmera och koda. Vi tycker att det är en bra grundkunskap eftersom programmering är en del av allt i vardagen, men det är bara en liten del av befolkningen som vet hur tekniska saker fungerar, säger Linnea Rothin.

Börjar i förskolan

Hon vill sprida kunskaper om programmering till så många elever och lärare som möjligt. Man kan börja redan i förskolan, men då gör man det mer som en lek.

– Barnen får då styra lärarna med korta kommandon: Gå fram till tavlan, hoppa fem gånger. Det är grunden i programmering, som handlar om att ge datorn instruktioner.

Själv fastnade hon för programmering på civilingenjörsprogrammet i medieteknik i Norrköping.

– Jag hade inga ambitioner att göra något tekniskt, men när jag fick veta att man kan programmera brinnande eld, 3D-animerad eld, blev jag nyfiken. Det var en cool grej.

Hittills har 37 kommuner i Sverige gjort större satsningar kring Hour of code.

Så jobbar vi med nyheter
 Läs mer här!