Chefen: "Vi ser allvarligt på problemen"

”Vi var förberedda på inkörningsproblem, men de har varit större än vi trodde”, säger Mattias Näsström hos Östgötatrafiken.

Sol Roos, 14, med sin assistent i skolan Henrik Klefbäck. Enebyskolan har en enhet för rörelsehindrade och en policy att eleverna inte lämnas ensamma på skolan i  väntan på färdtjänst.

Sol Roos, 14, med sin assistent i skolan Henrik Klefbäck. Enebyskolan har en enhet för rörelsehindrade och en policy att eleverna inte lämnas ensamma på skolan i väntan på färdtjänst.

Foto: Sara Segraeus

Norrköpings kommun2019-09-03 18:00

Östgötatrafiken säger att problemen med särskild kollektivtrafik blivit akuta under de senaste veckorna. Enligt den operativa chefen Mattas Näsström hade företaget räknat med vissa inkörningsproblem när nya avtal om den särskilda kollektivtrafiken trädde i kraft 1 juli. Men problemen blev större än vad man räknat med.

– I vår bedömning beror detta på att fordonen som avtalats inte är bemannade fullt ut, vilket i sin tur orsakas av den förarbrist som råder i länet och har så gjort en tid. Det här har resulterat i kraftiga förseningar och ställt till det för många resenärer i vardagen. Vi jobbar nu intensivt tillsammans med de aktuella trafikföretagen för att lösa den uppkomna situationen. I vårt perspektiv har det inte fungerat så som vi har haft anledning att förvänta oss, vi beklagar verkligen det här. Sen vill vi tillägga att problemen inte finns i hela länet. Men det är ju till föga tröst för de som drabbas av problemen, säger han.

Enligt Mattias Näsström ställs det högre krav på kvalitet i det nya avtalet om särskild kollektivtrafik.

­– Där ställer vi, i förhoppningen om en högre kvalitet, högre krav än tidigare på förarnas anställningsvillkor, utbildning och kompetens samt tillgänglighet på fordon, säger han.

Hur följer ni upp problemen? 

– Vi har intensifierat mötesfrekvensen med trafikföretagen, vissa träffar vi så ofta som varje vecka och vi har vid behov begärt in handlingsplaner från trafikföretagen för att förbättra situationen, säger Mattias Näsström.

Vilken dialog har ni med färdtjänstutföraren? 

– Täta kontakter med de trafikföretag som hittills inte levererat det de ska enligt avtal. För övrigt har vi även informerat politikerna i Trafik- och samhällsbyggnadsnämnden i Region Östergötland om situationen. Vi tar situationen på största allvar då färdtjänsten är mångas enda sätt att kunna resa, säger han.

Hur lång tid är det rimligt att problemen kvarstår? 

– Grundproblematiken med förarbrist i taxibranschen är ett långsiktigt arbete för branschen själv och andra aktörer att ta itu med. När det gäller den uppkomna situationen i länet hoppas vi att inom kort kunna se en tydlig förbättring, säger Mattias Näsström.

Vad säger ni till anhöriga som drabbas av förseningar och till och med inställda turer? 

– Att vi djupt beklagar det som hänt och jobbar hårt för att komma till rätta med problemen.

Mattias Näsström är operativ chef på Östgötatrafiken.
Mattias Näsström är operativ chef på Östgötatrafiken.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!