Under måndagen gick Hyresbostäder i Norrköping ut med en varning för bedragare på sociala medier. Bedragarna påstår att de ska göra en renovering eller ventilationskontroll och att det finns en avgift kopplat till det.

– Vad jag vet är det ingen som har gått på det här. De har kommit klädda i yrkeskläder, men inte med våran logga eller så, och de har inte heller kunnat legitimera sig, säger Lars Löfgren, marknadschef på Hyresbostäder i Norrköping.

Bedrägeriförsök är inte helt ovanliga. Lars Löfgen berättar att de får rapporter om något försök per år, men att de flesta är ganska tafatta och att varningar för bedragarna brukar sprida sig ganska fort.

– För det mesta fungerar faktiskt djungeltrumman bra i de här fallen. Det är inte alla som har tillgång till sociala medier, men man pratar ändå med varandra.

Förutom att Hyresbostäder alltid har en kontakt med hyresgästen innan några åtgärder ska vidtas så är också krav på direkt betalning en anledning att vara extra vaksam.

– Det är aldrig så att något ska betalas direkt i hand utan det kommer för det mesta som ett tillägg på hyran, säger Lars Löfgren.