Konst på två hjul

Alexander Hellberg och Christoffer Åhs kör inte moped som alla andra. De åker gärna på både fram- och bakhjul eftersom de tävlar i moped-stunt.

Runt , runt, runt. Med endast en hand på styret kör Alexander Hellberg i cirkel efter cirkel utan att tappa kontrollen över mopeden.	Foto: THOMAS MÖLLER

Runt , runt, runt. Med endast en hand på styret kör Alexander Hellberg i cirkel efter cirkel utan att tappa kontrollen över mopeden. Foto: THOMAS MÖLLER

Foto:

Norrköping2006-09-02 04:00
Garage träffar de båda grabbarna på en avlägsen industritomt där det är tomt och öde. Det är inte tillåtet att åka runt på bakhjulet ute i trafiken så de övar mer avskilt.
Att tävla i stunt på moped eller motorcykel har snabbt blivit oerhört populärt i Sverige. Mycket tack vare att många filmar sina stunts och lägger ut filmerna på internet till allmän beskådan. Det ena tricket är värre än det andra.
När Alexander och Christoffer tränar ser det väldigt lätt och enkelt ut för den oinvigde.
Med ett litet knyck rycks framhjulet upp i luften och sedan kan de åka nästan hur länge som helst på bakhjulet. Dessutom gör de det i cirklar och med endast en hand på styret.
- Jag började köra stunt på allvar i våras, säger Alexander Hellberg.

SM i stunt
När Garage träffade de båda höll de på med sista förberedelserna inför SM i stunt på Barkaby flygfält i Stockholm. Men det gick inte helt smärtfritt.
Under träningen som Garage bevittnade hade Alexander Hellberg problem med att mopeden dog hela tiden. En snabb kontroll visade att det blivit för fet oljeblandning i bensinen. Efter en upptankning med mer ren bensin blev det fart på mopeden.
- Nu tränar jag på de tricks som jag behärskar så att de sitter ordentligt till SM-tävlingen.
Vilket är det svåraste trick du har på repertoaren?
- Det är när jag sitter väldigt långt fram på sadeln, åker på bakhjulet med benen rakt ut åt sidorna samtidigt som jag kör i små cirklar, säger Alexander Hellberg.
Okej, det är säkert svårt. Men det ser inte så speciellt mycket lättare ut när de åker på bakhjulet med fötterna placerade mellan händerna uppe på styret.

Stuntplattan förhindrar att mopeden slår över
För Christoffer Åhs blev det ingen träning alls veckan innan SM.
En trasig vevaxel i motorn var anledningen.
- Pappa håller på att hjälpa mig att plocka ihop en ny motor så att jag ska kunna komma till start, säger Christoffer.
Även Christoffer är ny vad det gäller moped-stunt.
Men det är definitivt inget man ser när han kör.
Mopederna är modifierade med en stuntplatta vid bakljuset. Det gör att mopeden inte kan slå över och man kan använda plattan till fotstöd om man står upp på mopeden under bakhjulskörning.
Mopederna är dessutom försedda med kraschpuckar på sidorna. De sitter där för att ta upp de värsta smällarna när man kör omkull. På så sätt sparar man kåporna som lätt spricker vid marksyning.
- Ja, det blir en hel del vurpor under träning, medger de båda mopedisterna.
- Men det blir mest lite skrapsår eftersom farten inte är så hög, säger Alexander Hellberg.

Friåkning i tre minuter
Garage var även på plats när SM-tävlingen kördes på Barkaby flygfält.
Mopederna tävlade i två olika moment. Dels en friåkning på tre minuter där det gällde att visa upp hela sin repertoar av tricks på ett så spektakulärt sätt som möjligt. En domartrio gjorde en bedömning som resulterade i ett antal poäng.
Det andra delmomentet var en stoppie. Det innebar att förarna fick ta sats 40 meter och bromsa mopeden på framhjulet. Sedan mätte man hur långt föraren kunde åka på framhjulet innan bakhjulet tog asfalt igen.
Alexander Hellberg slutade på en tredjeplats vid SM-tävlingen och var tätt följd av Christoffer Åhs på fjärde plats.
Christoffer Åhs slutade fyra på SM, några få poäng bakom kompisen Alexander Hellberg.
Christoffer Åhs slutade fyra på SM, några få poäng bakom kompisen Alexander Hellberg.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om