Där Strandvägen i Kolmården passerar över Svintunaån saknas gångväg och trottoarer. Gångtrafikanter tvingas därför gå på sidan av bilvägen. I flera år har boende i området levt med oron för att en olycka ska inträffa.
– Varje år pratar vi om den här bron, för att det bara är en tidsfråga innan det sker en dödsolycka. Jag har nästan blivit påkörd ett tiotal gånger, säger Michael Viklander, vars mamma bor i området ovanför Strandvägen.
Mattias Petersson bor med partner och fyra barn i närheten. Han tycker att övergången känns riskabel, inte minst när de går med barnvagnen med lilla Ebba i.
– Det är ju den här vägen man har för det är väldigt långt att ta andra vägar. Det är smalt bara för biltrafiken och så blir det ju ännu värre när man ska gå där också, säger Mattias Petersson.
När Gill Röd ska ta sig till andra sidan Svintunaån är hon rädd att något ska hända varje gång. Eftersom hon sitter i rullstol har hon ingen chans att hinna flytta sig om en bil kör för nära.
– Jag kan inte kasta mig åt sidan. Det är livsfarligt, säger Gill Röd.
Fler i grannskapet håller med och berättar om egna erfarenheter.
–Jag har två hundar, jag törs inte gå med dem över bron. Jag törs knappt gå med en av hundarna, säger Inger Andersson Blom.
– Du får verkligen tänka dig för innan du går över där. Det är bara 40 här, men det kör de ju inte i. Bussarna kan komma i 70, säger Elisabeth Holmer.
– Det är farligt. Det inträffar trafikincidenter ganska ofta när man ska passera här. En bil kommer från varje håll. De stannar inte till och väntar så jag får gå över, utan de möter varandra på kullen och då blir det trångt, säger Kent Andersson.
Erik Hybinette, trafikingenjör på Trafikverket, berättar att passagen under flera år tagits upp i diskussioner mellan Trafikverket, Norrköpings kommun och Länsstyrelsen Östergötland. Trots det har inga åtgärder vidtagits, något som han menar är en kostnadsfråga.
– Vi håller på och jobbar med kommunen just nu med flera olika trafiksäkerhetshöjande åtgärder inom Krokek. Just den här platsen har man lämnat på grund av att det blev en för dyr åtgärd.
För att öka trafiksäkerheten har hastighetsbegränsningen satts till 40 kilometer i timmen, säger han.
– Det är ett lågfartsområde. Om man ska utgå från det så ställer trafiklagstiftningen väldigt höga krav på trafikanter som ska passera den här platsen. Att de ska anpassa sin hastighet efter rådande omständigheter.
Men om de som bor där upplever att trafikanter inte anpassar hastigheten, finns det inget som Trafikverket kan göra?
– Vi har gjort åtgärder, det är varningsmärken för avsmalnad väg och ett lågfartsområde. Men sedan kan jag förstå att det kan upplevas som osäkert när det är väldigt mycket trafik, säger Erik Hybinette.
Michael Viklander har lämnat in ett medborgarförslag till kommunen om att bygga en gångbro bredvid bilvägen där cyklister och gångtrafikanter säkert kan ta sig över. Röstningen för förslaget avslutas den 12 augusti, men redan nu har det nått över de 200 röster som krävs för att det ska tas vidare till ansvarig kommunal nämnd.
– Vi kommer efter att vi fått förslaget till oss att utreda det. Därefter skriver vi en tjänsteskrivelse med förslag på beslut. Sedan är det helt och hållet upp till politikerna att besluta om de stödjer vårt förslag, säger Christian Dahlskog, kommunens enhetschef för gata och trafik .
Men enligt honom är chansen liten att en gångbro kan byggas inom en snar framtid.
– Även om vi kommer fram till att förslaget är bra så kommer det att prioriteras mot andra åtgärder. Det är en ganska stor investering och jag känner inte till att det varit några olyckor där. Sannolikt kommer det inte att hamna överst i listan över åtgärder som ska utföras.
Måste det alltså hända en olycka för att något ska göras?
– Nej, det måste det ju inte naturligtvis inte göra. Men samtidigt måste man göra en utvärdering och prioritera. Då får man ställa den här risken mot all annan trafiksäkerhetsrisk som vi har i kommunen och sedan hamnar det i så fall på prioriteringslista, säger Christian Dahlskog.
Kent Andersson är kritisk till kommunens hantering av trafiksäkerhetsfrågor.
– Jag bodde vid Marielundsskolan förut. Där saknades övergångsställe. Vi gick och tänkte “måste det hända något först, innan något görs?”. Så skedde en olycka och då kom övergångsstället. Likadant här. Någon ska bli påkörd, då förstår de. Det är väldigt otäckt, säger han.