Tidigt på onsdagen hade ett 30-tal hamnarbetare slutit upp vid den kalla och ödsliga hamnen i Malmö för den två timmar långa strejken.

Detta är inte något vi vill, men vi har inte kunnat hitta någon annan lösning, säger Henrik Collvin, ordförande i avdelning 30 i Hamnarbetarförbundet i Malmö.
Vi ser inte riktigt att det vi ber om är något hemskt eller fruktansvärt, bara samma som övriga har, säger Henrik Collvin.

Nobbade budet

Efter att höstens kollektivavtalsförhandlingar nått en återvändsgränd kopplades medlare in. Men deras slutbud nobbades av facket med motiveringen att det var för likt arbetsgivarnas förslag och att det skulle frånta dem möjligheten att själva driva lokala förhandlingar.

Förutom i Malmö punktstrejkar hamnarbetare i Gävle, Helsingborg, Holmsund, Karlshamn, Sundsvall, Söderhamn och Umeå. Och fortsätter konflikten utvidgas strejken till hamnar i Göteborg och Stockholm i nästa vecka. Totalt berörs omkring 1 000 av Hamnarbetarförbundets medlemmar, enligt facket.

I samtliga hamnar där Hamnarbetarförbundets medlemmar strejkar svarar arbetsgivaren med lockout mot de strejkande arbetarna, med viss dispens för säkerhetsarbete. Punktstrejkerna varar två till sex timmar, medan lockouten varar under hela arbetspasset.

De vill ju åsamka så mycket skada som möjligt och tvinga oss att göra något som vi inte vill och då slår de till på de tider som det gör mest ont och då gör de det arbetspasset i princip helt onödigt, säger Mattias Dahl, vd för Transportföretagen

Facket är kritiskt till att lockouten pågår hela arbetspasset. Förbundets medlemmar i Malmö är utestängda från arbetsplatsen under 17 timmar.

Att de gör den här lockouten drabbar ju hamnarna väldigt hårt, säger Peter Ohlin, strejkande hamnarbetare i Malmö.

Stora konsekvenser

Svenska Transportarbetareförbundet, som är det största fackförbundet bland svenska hamnarbetare, är kritiskt till strejken och kallar den "onödig".

"Den drabbar svenska hamnarbetare, den drabbar svensk industri och den drabbar hamnbranschen. Det är djupt olyckligt", skriver avtalssekreteraren Peter Winstén, på Twitter.

Konsekvenserna av stridsåtgärderna bedöms bli stora.

Det här är en orimlig konflikt som drabbar vår utrikeshandel ganska kraftigt. Företag behöver nu lägga om sina distributionsflöden med sannolika förseningar och höga kostnader, säger Svenskt Näringslivs vd Jan-Olof Jacke som snabbt vill se den nya framtagna lagstiftningen på plats som han menar skulle förbjuda den här strejken.

Rikard Engström, vd för Svensk Sjöfart, är mest bekymrad över de långsiktiga konsekvenserna av strejkandet.

Det gör att tillförlitligheten till svensk logistik blir sämre. Det är där den mer långsiktiga, allvarligare konsekvensen ligger. Det får en påverkan på industrin, ekonomin och konkurrenskraften och i förlängningen även på arbetstillfällen, säger han.

Låst läge

Hamnarbetareförbundet säger att nästa steg är att man vill mötas i nya direktförhandlingar med arbetsgivarna.

Vi har inte hört ett knyst ännu, säger Erik Helgeson, förbundsledamot i Hamnarbetarförbundet.

Enligt arbetsgivarna är samtal inte aktuellt förrän strejken avbrutits.

Vi accepterar att de ska få ett eget kollektivavtal. Bollen och ansvaret ligger på Hamnarbetarförbundet och de måste förklara vad det vill ha ytterligare och varför skulle det vara rimligt, säger Mattias Dahl.